Rozwój = Wiedza + Edukacja

Projektowanie i zlecanie badań rynku pracy sektora IT

Identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowych ram kwalifikacji oraz kwalifikacji

Rekomendowanie rozwiązań oraz zmian legislacyjnych w obszarze edukacji

Współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych

previous arrow
next arrow
Slider

Firma ManpowerGroup przeanalizowała ponad 11 tysięcy gier reprezentujących 13 gatunków – począwszy od gier akcji/przygodowych, przez gry fabularne (tzw. RPG), kończąc na grach muzycznych i niezależnych (indie). Okazało się, że granie w gry wideo może dać kandydatom do pracy przewagę  w procesie rekrutacyjnym. Jest to konsekwencja tego, że gry rozwijają u grających w nie osób szczególnie poszukiwane dziś na rynku pracy tzw. kompetencje miękkie.

„Granie rozwija nie tylko umiejętności techniczne, lecz także kompetencje miękkie, które obecnie zyskują na znaczeniu w dobie rozwijającej się automatyzacji procesów. Gracze wnoszą do organizacji kreatywność, inteligencję emocjonalną i złożone umiejętności rozwiązywania problemów. Ponadto gry uczą o tym, jak efektywnie przekazywać informacje zwrotne. Pandemia zwiększyła popyt na takie umiejętności miękkie jak współpraca, komunikacja i zdolność uczenia się, a granie w gry może je rozwinąć i udoskonalić” - czytamy w raporcie „Game to Work” opracowanym przez Manpower Group.

Przykładowo osoby grające w „World of Warcraft” czy w „Assassin’s Creed” rozwijają umiejętność współpracy i komunikacji, gracze w „Call of Duty” oraz „FIFA” - myślenie krytyczne i zdolność rozwiązywania problemów. Szczegółowe korelacje zawarte zostały w sporządzonym przez autorów badania schemacie odnoszącym się do różnych kompetencji zawodowych. Wskazane też zostały grupy stanowisk, na których poszczególne umiejętności odgrywają najważniejszą rolę przy dopasowywaniu profilu kandydata do danego zawodu. Dla przykładu, gracz grający w niezależne gry komputerowe (tzw. indie) i gry muzyczne, takie jak „Mario Party” czy „Guitar Hero” rozwija, zdaniem ekspertów Manpower Group, kompetencje miękkie, które są cenne w branży magazynowej, czyli kreatywność, współpraca, aktywne uczenie się, koordynacja, które są potrzebne na stanowisku specjalisty ds. produkcji cyfrowej.

Więcej informacji na temat możliwości wykorzystania gier komputerowych do kształtowania poszukiwanych na rynku pracy kompetencji można znaleźć w raporcie Manpower Group pt. „Game to Work” (https://www.manpowergroup.pl/2020/11/26/jaki-sposob-gracze-rozwijaja-pozadane-przez-pracodawcow-umiejetnosci-miekkie/).  

 

Wyższa Szkoła Humanitas oraz Polskie Towarzystwo Informatyczne zapraszają na

 

FORUM INNOWACYJNOŚCI

Innowacje w biznesie. Gospodarka 4.0

Wydarzenie obejmuje dwa seminaria poświęcone dostosowaniu funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw do wymogów rozwijającej się cywilizacji poprzez podwyższenie poziomu kompetencji cyfrowych pracowników i  ich certyfikację.

W seminariach wezmą udział przedstawiciele instytucji państwowych odpowiedzialnych za rozwój społeczeństwa informacyjnego w Polsce, przedstawiciele organizacji pozarządowych, przedstawiciele środowisk związanych z edukacją, administracją i przemysłem oraz osoby zainteresowane funkcjonowaniem społeczeństwa informacyjnego.

Wydarzenie ma formę zdalną.

3 grudnia 2020, Seminarium Gospodarka 4.0 - ewolucja czy rewolucja?
Link do rejestracji na wydarzenie: https://wshumanitas200.clickmeeting.com/627666956/register

10 grudnia 2020, Seminarium Certyfikacja kompetencji cyfrowych pracowników przedsiębiorstw
Link do rejestracji na wydarzenie: https://wshumanitas200.clickmeeting.com/917489796/register

Prawie połowa polskich programistów nie może pochwalić się dłuższym niż cztery lata doświadczeniem w pracy - wynika z badania przeprowadzonego przez Just Join IT.

20,73% uczestników „Antybadania 2020 polskich programistów” firmy Just Join IT nie ma dłuższego niż rok doświadczenia komercyjnego w pracy w obszarze IT. Prawie tyle samo, 22,12%, może pochwalić się stażem w zakresie jedynie 2-4 lat. Niecałe 20% (dokładnie 17,80%) wykonuje obowiązki programisty dłużej niż 8 lat, w tym 3,63% ponad 15 lat.

Z jakim przygotowaniem polscy programiści trafili do zawodu? Głównie są to osoby po studiach wyższych. Ponad połowa respondentów, 54,13%,  zadeklarowała posiadanie kierunkowego, związanego z programowaniem wykształcenia wyższego. 11,06% ankietowanych skończyło inne kierunki studiów, w tym 4,28% o profilu humanistycznym. 16,57% przyznało, że jeszcze studiuje. Programistów z wykształceniem średnim jest ogółem 18,24%, w tym 5,91% ze średnim specjalistycznym.

Większość developerów swoją przygodę z programowaniem zaczęła już jednak przed podjęciem specjalistycznej edukacji. 60,67% uczestników badania twierdzi, że pierwsze kroki w dziedzinie programowania stawiało samodzielnie. 35,27 % zetknęło się z nauką programowania na studiach. Jedynie 4,06% ankietowanych zaczęła uczyć się kodowania na szkoleniach.

Pandemia COVID-19 skutkowała pogorszeniem sytuacji branż, w związku z czym podjęto decyzję o przygotowaniu wsparcia dla mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w obszarze szkoleń i doradztwa, które ma na celu likwidację skutków pandemii. Wsparcie to jest efektem wielostopniowych negocjacji, w które zaangażowane były rady sektorowe, PARP, Ministerstwo Rozwoju oraz Instytucja Zarządzająca PO WER. W ich wyniku zdiagnozowano najpilniejsze potrzeby sektorów oraz określono ich zakres merytoryczny. Więcej o programie:

 

„Zarządzenie kapitałem ludzkim. Obraz tuż przed pandemią. Raport z BKL” prezentuje obraz sytuacji z końca 2019 roku. Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu „Bilans Kapitału Ludzkiego” realizowanego przez Uniwersytet Jagielloński i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Z raportu wynika, że już w 2019 roku pracodawcy obniżyli swoje potrzeby zatrudnieniowe. Mnie firm niż rok wcześniej deklarowało poszukiwanie nowych pracowników (24% w 2019 r. wobec 35% w roku 2018). Mniej też zgłaszało plany zatrudnienia w następnych dwunastu miesiącach (19% wobec 26%). „Biorąc pod uwagę, że badania miały miejsce pod koniec roku 2019, a więc przed pandemią koronawirusa, można się spodziewać, że te trendy się utrzymają” - oceniają autorzy raportu.

Zmianie nie uległa natomiast struktura potrzeb zatrudnieniowych pracodawców. W 2019 r. nadal najczęściej poszukiwani byli specjaliści, szczególnie w dużych i średnich firmach oraz pracownicy fizyczni. W tym ostatnim przypadku zauważalny jest jednak niewielki spadek zapotrzebowania, głównie ze strony dużych firm.

Umiejętności związane z wykorzystaniem rozwiązań open source należą do jednych z najbardziej poszukiwanych na rynku - wynika z„The 2020 Open Source Jobs Report” przygotowanego przez Linux Foundation i platformę edukacyjną edX.

Z przeprowadzonego badania wynika, że rekruterzy są obecnie w dużym stopniu zainteresowani zatrudnianiem specjalistów znających się na technologii open source. 81% z nich twierdzi, że nigdy dotąd tak chętnie nie szukali profesjonalistów od open source jak obecnie. Zatrudnianie ich jest priorytetem na rok 2020. 56% menedżerów odpowiedzialnych za zatrudnienieplanuje przyjąć do pracy w najbliższym półroczu jeszcze większą liczbę specjalistów z kwalifikacjami w zakresie open source niż w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Jednocześnie 93% uczestniczących w badaniu specjalistów od rekrutacji ma problemy ze znalezieniem osób z odpowiednimi kwalifikacjami. Dwa lata temu problemy ze znalezieniem ekspertów od open source zgłaszało 87% ankietowanych menedżerów. Wśród najbardziej poszukiwanych specjalizacji jest DevOps. Zwiększenie zatrudnienia w tym zakresie planuje obecnie 65% firm wobec 59% w roku 2018.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Lider projektu:


Partner projektu:

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji

Projekt nr UDA-POWR.02.12.00-00-0002/16 jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020