- START
- O Projekcie
- O Radzie
- Skład Rady i Eksperci
- Publikacje/raporty
- Multimedia
- Wydarzenia
- E-Kompetencje
- Kontakt
Dyskusja ekspertów reprezentujących różnorodne środowiska – biznes, naukowców, przedstawicieli uczelni i placówek edukacyjnych – stała się gwarancją merytorycznej wymiany zdań na temat współpracy tych ośrodków w czasach przełomowych przemian technologicznych i nowej rzeczywistości związanej z pandemią. Większość panelistów zgodziła się z tym, iż ścisła współpraca jest kluczem do sukcesu. W trzydniowym Forum wzięło udział ok 200 osób.
Interesujących informacji na temat dostępności specjalistów IT na polskim rynku dostarcza raport "Executive Brief: Outsourcing 2020”.
Polska zajęła dziesiąte miejsce w opracowanym przez firmę 7N zestawieniu pięćdziesięciu najbardziej atrakcyjnych krajów dla outsourcingu IT. Najlepiej ocenione zostały: Filipiny, Indie i Irlandia.
Najważniejszymi atutami Polski okazały się być m.in.: atrakcyjne koszty operacyjne, rozwinięta infrastruktura, niskie koszty życia, małe ryzyko operacyjne, lokalizacja geograficzna w sąsiedztwie Europy Zachodniej oraz dobra znajomość języka angielskiego.
Słabiej nasz kraj wypadł natomiast pod względem dostępności kadr informatycznych. Wprawdzie specjalistów IT jest u nas znacznie więcej niż w sąsiednich Czechach, które zajęły piąte miejsce, czy na Węgrzech, które uplasowały się na szóstym miejscu, ale nie są oni ani tak łatwo dostępni, ani tak tani, jak się powszechnie uważa.
Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy ma być, zdaniem ekspertów 7N, fakt, że Polska posiada najbardziej rozwinięty rynek IT w regionie. Siłą rzeczy powoduje to duże zapotrzebowanie na talenty informatyczne ze strony pracodawców. Na rynku pracy panuje też większa konkurencja i rywalizacja o najlepszych. Większość wysokiej klasy specjalistów ma już satysfakcjonujące ich zatrudnienie i nowym pracodawcom trudno jest pozyskać pożądanych pracowników z wysokimi kwalifikacjami. Znajdujący się na wysokim poziomie rozwoju sektor IT w naszym kraju już angażuje większość specjalistów wysokiej klasy przy realizacji ciekawych projektów, w konsekwencji czego wolnych talentów na rynku nie ma już wiele.
Warto przy okazji zauważyć, że z przygotowanego z kolei przez NNT badania „2020 Global Managed Services Report” wynika, iż w związku ze zmianą modeli operacyjnych z powodu pandemii 45% przedsiębiorstw na świecie zamierza zlecać więcej procesów biznesowych kontrahentom niż wykonywać je samemu. W tym kontekście branża usług informatycznych (offshoringu i nearshoringu) może generować znaczące zapotrzebowanie na specjalistów IT.
Dla porównania, w zestawieniu "Executive Brief: Outsourcing 2019” Polska zajmowała piąte miejsce na świecie, tuż za Węgrami i Czechami.
Firma ManpowerGroup przeanalizowała ponad 11 tysięcy gier reprezentujących 13 gatunków – począwszy od gier akcji/przygodowych, przez gry fabularne (tzw. RPG), kończąc na grach muzycznych i niezależnych (indie). Okazało się, że granie w gry wideo może dać kandydatom do pracy przewagę w procesie rekrutacyjnym. Jest to konsekwencja tego, że gry rozwijają u grających w nie osób szczególnie poszukiwane dziś na rynku pracy tzw. kompetencje miękkie.
„Granie rozwija nie tylko umiejętności techniczne, lecz także kompetencje miękkie, które obecnie zyskują na znaczeniu w dobie rozwijającej się automatyzacji procesów. Gracze wnoszą do organizacji kreatywność, inteligencję emocjonalną i złożone umiejętności rozwiązywania problemów. Ponadto gry uczą o tym, jak efektywnie przekazywać informacje zwrotne. Pandemia zwiększyła popyt na takie umiejętności miękkie jak współpraca, komunikacja i zdolność uczenia się, a granie w gry może je rozwinąć i udoskonalić” - czytamy w raporcie „Game to Work” opracowanym przez Manpower Group.
Przykładowo osoby grające w „World of Warcraft” czy w „Assassin’s Creed” rozwijają umiejętność współpracy i komunikacji, gracze w „Call of Duty” oraz „FIFA” - myślenie krytyczne i zdolność rozwiązywania problemów. Szczegółowe korelacje zawarte zostały w sporządzonym przez autorów badania schemacie odnoszącym się do różnych kompetencji zawodowych. Wskazane też zostały grupy stanowisk, na których poszczególne umiejętności odgrywają najważniejszą rolę przy dopasowywaniu profilu kandydata do danego zawodu. Dla przykładu, gracz grający w niezależne gry komputerowe (tzw. indie) i gry muzyczne, takie jak „Mario Party” czy „Guitar Hero” rozwija, zdaniem ekspertów Manpower Group, kompetencje miękkie, które są cenne w branży magazynowej, czyli kreatywność, współpraca, aktywne uczenie się, koordynacja, które są potrzebne na stanowisku specjalisty ds. produkcji cyfrowej.
Więcej informacji na temat możliwości wykorzystania gier komputerowych do kształtowania poszukiwanych na rynku pracy kompetencji można znaleźć w raporcie Manpower Group pt. „Game to Work” (https://www.manpowergroup.pl/2020/11/26/jaki-sposob-gracze-rozwijaja-pozadane-przez-pracodawcow-umiejetnosci-miekkie/).
Wyższa Szkoła Humanitas oraz Polskie Towarzystwo Informatyczne zapraszają na
FORUM INNOWACYJNOŚCI
Innowacje w biznesie. Gospodarka 4.0
Wydarzenie obejmuje dwa seminaria poświęcone dostosowaniu funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw do wymogów rozwijającej się cywilizacji poprzez podwyższenie poziomu kompetencji cyfrowych pracowników i ich certyfikację.
W seminariach wezmą udział przedstawiciele instytucji państwowych odpowiedzialnych za rozwój społeczeństwa informacyjnego w Polsce, przedstawiciele organizacji pozarządowych, przedstawiciele środowisk związanych z edukacją, administracją i przemysłem oraz osoby zainteresowane funkcjonowaniem społeczeństwa informacyjnego.
Wydarzenie ma formę zdalną.
3 grudnia 2020, Seminarium Gospodarka 4.0 - ewolucja czy rewolucja?
Link do rejestracji na wydarzenie: https://wshumanitas200.clickmeeting.com/627666956/register
10 grudnia 2020, Seminarium Certyfikacja kompetencji cyfrowych pracowników przedsiębiorstw
Link do rejestracji na wydarzenie: https://wshumanitas200.clickmeeting.com/917489796/register
Prawie połowa polskich programistów nie może pochwalić się dłuższym niż cztery lata doświadczeniem w pracy - wynika z badania przeprowadzonego przez Just Join IT.
20,73% uczestników „Antybadania 2020 polskich programistów” firmy Just Join IT nie ma dłuższego niż rok doświadczenia komercyjnego w pracy w obszarze IT. Prawie tyle samo, 22,12%, może pochwalić się stażem w zakresie jedynie 2-4 lat. Niecałe 20% (dokładnie 17,80%) wykonuje obowiązki programisty dłużej niż 8 lat, w tym 3,63% ponad 15 lat.
Z jakim przygotowaniem polscy programiści trafili do zawodu? Głównie są to osoby po studiach wyższych. Ponad połowa respondentów, 54,13%, zadeklarowała posiadanie kierunkowego, związanego z programowaniem wykształcenia wyższego. 11,06% ankietowanych skończyło inne kierunki studiów, w tym 4,28% o profilu humanistycznym. 16,57% przyznało, że jeszcze studiuje. Programistów z wykształceniem średnim jest ogółem 18,24%, w tym 5,91% ze średnim specjalistycznym.
Większość developerów swoją przygodę z programowaniem zaczęła już jednak przed podjęciem specjalistycznej edukacji. 60,67% uczestników badania twierdzi, że pierwsze kroki w dziedzinie programowania stawiało samodzielnie. 35,27 % zetknęło się z nauką programowania na studiach. Jedynie 4,06% ankietowanych zaczęła uczyć się kodowania na szkoleniach.
Pandemia COVID-19 skutkowała pogorszeniem sytuacji branż, w związku z czym podjęto decyzję o przygotowaniu wsparcia dla mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w obszarze szkoleń i doradztwa, które ma na celu likwidację skutków pandemii. Wsparcie to jest efektem wielostopniowych negocjacji, w które zaangażowane były rady sektorowe, PARP, Ministerstwo Rozwoju oraz Instytucja Zarządzająca PO WER. W ich wyniku zdiagnozowano najpilniejsze potrzeby sektorów oraz określono ich zakres merytoryczny. Więcej o programie: