Rozwój = Wiedza + Edukacja

Projektowanie i zlecanie badań rynku pracy sektora IT

Identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowych ram kwalifikacji oraz kwalifikacji

Rekomendowanie rozwiązań oraz zmian legislacyjnych w obszarze edukacji

Współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych

previous arrow
next arrow
Slider

„Zarządzenie kapitałem ludzkim. Obraz tuż przed pandemią. Raport z BKL” prezentuje obraz sytuacji z końca 2019 roku. Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu „Bilans Kapitału Ludzkiego” realizowanego przez Uniwersytet Jagielloński i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Z raportu wynika, że już w 2019 roku pracodawcy obniżyli swoje potrzeby zatrudnieniowe. Mnie firm niż rok wcześniej deklarowało poszukiwanie nowych pracowników (24% w 2019 r. wobec 35% w roku 2018). Mniej też zgłaszało plany zatrudnienia w następnych dwunastu miesiącach (19% wobec 26%). „Biorąc pod uwagę, że badania miały miejsce pod koniec roku 2019, a więc przed pandemią koronawirusa, można się spodziewać, że te trendy się utrzymają” - oceniają autorzy raportu.

Zmianie nie uległa natomiast struktura potrzeb zatrudnieniowych pracodawców. W 2019 r. nadal najczęściej poszukiwani byli specjaliści, szczególnie w dużych i średnich firmach oraz pracownicy fizyczni. W tym ostatnim przypadku zauważalny jest jednak niewielki spadek zapotrzebowania, głównie ze strony dużych firm.

Umiejętności związane z wykorzystaniem rozwiązań open source należą do jednych z najbardziej poszukiwanych na rynku - wynika z„The 2020 Open Source Jobs Report” przygotowanego przez Linux Foundation i platformę edukacyjną edX.

Z przeprowadzonego badania wynika, że rekruterzy są obecnie w dużym stopniu zainteresowani zatrudnianiem specjalistów znających się na technologii open source. 81% z nich twierdzi, że nigdy dotąd tak chętnie nie szukali profesjonalistów od open source jak obecnie. Zatrudnianie ich jest priorytetem na rok 2020. 56% menedżerów odpowiedzialnych za zatrudnienieplanuje przyjąć do pracy w najbliższym półroczu jeszcze większą liczbę specjalistów z kwalifikacjami w zakresie open source niż w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Jednocześnie 93% uczestniczących w badaniu specjalistów od rekrutacji ma problemy ze znalezieniem osób z odpowiednimi kwalifikacjami. Dwa lata temu problemy ze znalezieniem ekspertów od open source zgłaszało 87% ankietowanych menedżerów. Wśród najbardziej poszukiwanych specjalizacji jest DevOps. Zwiększenie zatrudnienia w tym zakresie planuje obecnie 65% firm wobec 59% w roku 2018.

Biuletyn PTI przeszedł pełną metamorfozę i zmierza w stronę pisma problemowego. Nową koncepcję publikacji wspiera nowoczesny projekt graficzny i inny, wyłącznie elektroniczny, sposób dystrybucji. Liczymy, że – dzięki zainteresowaniu i wsparciu członków PTI – Biuletyn stanie się kanałem transmisji istotnych dla naszego środowiska tematów także poza kręgi profesjonalistów IT. Różnorodna tematyka tego numeru ma jedną dominantę – kompetencje, zaprezentowane w różnym ujęciu: formalnym, strukturalnym, prognoz. Zapraszamy do lektury!

Zapraszamy do składania wniosków w 3 edycji konkursu grantowego w ramach projektu „Lekcja:Enter”. Nabór wniosków trwa od 8 października do 12 listopada 2020 r. do godz. 12:00 . Wnioski można składać elektronicznie przez stronę projektu: www.lekcjaenter.pl. Granty przyznawane są na organizowanie i prowadzenie szkoleń dla nauczycieli z narzędzi cyfrowych i aktywizujących metod nauczania według gotowych scenariuszy zajęć.  Dokumentacja konkursowa dostępna jest na stronie projektu: https://lekcjaenter.pl/strona/13/dokumentacja-konkursowa.

 Do kogo adresowany jest konkurs grantowy?

O wsparcie finansowe w projekcie "Lekcja:Enter" mogą ubiegać się:

  • placówki doskonalenia nauczycieli (samodzielnie lub w partnerstwie)
  • organizacje pozarządowe we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli,
  • jednostki samorządu terytorialnego we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli,
  • szkoły wyższe prowadzące kwalifikacyjne studia dla nauczycieli we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli.

Jeden podmiot może być wnioskodawcą lub partnerem w maksymalnie 7 projektach grantowych.

 

Przed nami kolejna, czwarta edycja Forum Współpracy Edukacji i Biznesu EDUMIXER!

 Tematyka konferencji jest poświęcona współpracy edukacji i biznesu IT oraz sektora Telekomunikacji i Cyberbezpieczeństwa w czasach przełomowych i niezwykle ważnych przemian technologicznych. Konferencja Edumixer to wydarzenie, mające na celu szeroką dyskusję na temat dobrych praktyk w obszarze współpracy firm z sektora szkolnictwa wyższego i biznesu. W trakcie konferencji będą prowadzone dyskusje między innymi o tym, jakich kompetencji potrzebują firmy od absolwentów uczelni wyższych oraz w jaki sposób kształtować te kompetencje.

 Dyskusja podczas tegorocznego spotkania będzie skupiała się wokół:

  • trendów i strategicznych kierunków rozwoju współpracy edukacji i biznesu IT oraz TCB
  • pocovidowego modelu edukacji
  • sposobu budowania współpracy uczelni i biznesu
  • problemów i wyzwań w kontekście współpracy uczelni i biznesu

 

Fundacja Digital Poland sprawdziła, jakim potencjałem specjalistów z zakresu sztucznej inteligencji dysponuje nasz kraj. Raport pokazuje ich poziom wykształcenia, posiadane umiejętności, dotychczasowe doświadczenie zawodowe i mobilność pracowniczą. Wskazuje też obszary zatrudnienia oraz określa możliwości zaspokojenia potrzeb kompetencyjnych ze strony rynku.

Polska ma jeden z najniższych wskaźników nasycenia gospodarki praktykami sztucznej inteligencji w Unii Europejskiej - wynika z raportu „Sztuczna inteligencja w Polsce. Kompetencje specjalistów AI”, przygotowanego przez Fundację Digital Poland we współpracy z firmami Accenture i Microsoft. Pod względem udziału specjalistów AI w całej puli pracujących zajmujemy w rankingu unijnym dalekie, 24 miejsce. Na pierwszym miejscu uplasowała się Irlandia. Jesteśmy natomiast w środku stawki w zestawieniu dotyczącym Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie liderem jest Estonia.

Najwięcej specjalistów od sztucznej inteligencji w naszym kraju zatrudnionych jest w sektorze usług IT i tworzenia oprogramowania - 58% w stosunku do 40% średniej unijnej. Zdecydowanie mniej niż w UE mamy ich natomiast w dziedzinie edukacji, głównie na uczelniach wyższych i w obszarze badań - 12,6% w stosunku do 24,5% średniej unijnej. Ich udział w przemyśle jest z kolei trzy razy mniejszy niż w Europie. Podobny odsetek - na poziomie ok. 4.3% - jest w finansach oraz w branży sprzętu i usług telekomunikacyjnych.

Ponad 30% zatrudnionych w Polsce specjalistów od sztucznej inteligencji pracuje w Warszawie. Kolejne miejsca zajmują Kraków (17%) i Wrocław (13%). Największymi pracodawcami dla specjalistów AI w naszym kraju są uczelnie wyższe (6 na 10 największych pracodawców) oraz międzynarodowe korporacje posiadające w Polsce centra badawczo-rozwojowe, jak np.: Intel, Nokia, Samsung, Aptiv).

Generalnie rynek pracy dla praktyków AI jest z natury rzeczy międzynarodowy 42% ekspertów AI w Unii Europejskiej studiowała na uczelni wyższej, która nie znajduje się w tym samym kraju, w którym obecnie pracują. W Polsce natomiast 67% specjalistów AI pracuje i studiuje lokalnie.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Lider projektu:


Partner projektu:

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji

Projekt nr UDA-POWR.02.12.00-00-0002/16 jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020