- START
- O Projekcie
- O Radzie
- Skład Rady i Eksperci
- Publikacje/raporty
- Multimedia
- Wydarzenia
- E-Kompetencje
- Kontakt
Branża ICT należy do najbardziej dynamicznych sektorów gospodarki. Stały rozwój przekłada się na duże zapotrzebowanie na wyspecjalizowane kadry. Potwierdzają to dane z tegorocznego badania koniunktury Głównego Urzędu Statystycznego – ponad 45 proc. firm z branży IT wskazało, że braki wykwalifikowanych pracowników są barierą w codziennej działalności. Postępująca transformacja cyfrowa wpływa również na tworzenie nowych stanowisk, a to wymaga działania także ze strony kandydatów oraz pracowników, którzy już są częścią rynku. Żeby zachować konkurencyjność, muszą cały czas podnosić swoje kompetencje.
- Sektorowe Rady ds. Kompetencji – Informatyka oraz Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo przeprowadziły badanie, które miało na celu sprawdzić wpływ pandemii Covid-19 na firmy i ich zapotrzebowanie na kompetencje w związku ze skutkami i problemami, jakie napotkały na swojej drodze. Można powiedzieć o całej branży ICT, że była ratunkiem dla gospodarki i umożliwiła codzienne funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz realizowanie przez nich projektów i utrzymanie obsługi klientów – powiedział podczas Konferencji EDUMIXER Andrzej Gontarz, ekspert Sektorowej Rady ds. Kompetencji Informatyka.
- W momencie pojawienia się pandemii największe znaczenie dla firm ICT miało utrzymanie ciągłości działania firm – na co wskazało po 67 proc. badanych oraz organizacja pracy zdalnej i zapewnienie bezpieczeństwa danych, aplikacji i sieci w związku z wprowadzeniem takiego trybu i świadczenia usług na odległość – po 64 proc. Jeśli chodzi o krytyczne obszary obecnie, to najważniejszym zadaniem dla respondentów są już wymienione obszary: najwyżej znalazło się utrzymanie ciągłości działania firmy – dla 69 proc.; zapewnienie bezpieczeństwa danych, aplikacji i sieci w związku z wprowadzeniem pracy zdalnej oraz zdalnej obsługi klientów i świadczenia usług na odległość – 65 proc. wskazań - dodał Dariusz Chełstowski, ekspert Sektorowej Rady ds. Kompetencji Telekomunikacja
i Cyberbezpieczeństwo.
Czytaj więcej: Kompetencyjne trendy i wyzwania w branży ICT w 2022 roku
Zapraszamy do zapoznania się z Rekomendacjami Sektorowej Rady ds. Kompetencji - Informatyka w sprawie aktualizacji SRK-IT (link). Rekomendacja została wydana uchwałą Rady nr SRIT/01/2021 z dnia 1 kwietnia 2021 r. opracowane na podstawie przeprowadzonych analiz aktualnej Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Sektora IT oraz wniosków wypracowanych w toku prac eksperckich.
Zapraszamy do zapoznania się z dokumentem.
Pierwsze trzy dni grudnia upłynęły pod hasłem: „Transformacja cyfrowa. Wyzwanie dla edukacji, rynku pracy i przedsiębiorców”. Podczas V Forum Współpracy Edukacji z Biznesem EDUMIXER zostały omówione zagadnienia związane z potrzebami kompetencyjnymi na dynamicznie zmieniającym się rynku IT oraz telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa. Swoją wiedzą podzielili się specjaliści, reprezentanci firm oraz uczelni i placówek edukacyjnych.
- Konferencja EDUMIXER to rozmowa o rzeczach najważniejszych: kompetencjach przyszłości, o tym jak przemysł informatyczny będzie rozwijał się w Polsce, jak to będzie wpływać na konkurencyjność naszej gospodarki oraz jaki udział będzie miała Polska w reindustrializacji Europy oraz przywróceniu konkurencyjności europejskiej gospodarki – rozpoczął pierwszego dnia wydarzenia Andrzej Dulka, Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.
Do 20 grudnia 2021 r. trwa nabór zgłoszeń do konkursu Pracodawca Jutra 2021. Jest to świetna okazja, aby wyróżnić firmy, które realizują programy podnoszenia kompetencji, kwalifikacji i umiejętności.
Konkurs ma zasięg ogólnopolski. Przeznaczony jest dla mikro, małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstw, w których po 1 stycznia 2019 roku realizowano inicjatywy edukacyjne.
Konkurs odbywa się w trzech kategoriach:
We wtorek 23 listopada 2021 roku odbyło się webinarium „Branżowy bilans kapitału ludzkiego. Sektor IT” zorganizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Podczas spotkania zostały zaprezentowane i omówione główne wnioski z II edycji raportu pt.: „Branża IT w dobie pandemii. Analiza sytuacji pracodawców, kluczowych trendów rozwojowych i zapotrzebowania na kompetencje”. Badania te były prowadzone we współpracy z Sektorową Radą ds. Kompetencji Informatyka. Ich celem jest pomoc w wypracowaniu rekomendacji dla systemu edukacji w zakresie kształtowania kompetencji, które będą potrzebne na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.
Webinarium to było jednym z cyklu spotkań zaplanowanych w ramach Bilansu Kapitału Ludzkiego oraz 17 badań branżowych, na których prezentowane są wyniki najnowszych badań. Podczas wydarzeń prowadzone są dyskusje o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych pracodawców, niedopasowaniu kompetencyjnym pracowników, trendów i wyzwań oraz ich wpływu na rynek pracy i poszczególne branże.
Wśród zagadnień poruszonych na ostatnim spotkaniu pojawiły się tematy dotyczące: