Rozwój = Wiedza + Edukacja

Projektowanie i zlecanie badań rynku pracy sektora IT

Identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowych ram kwalifikacji oraz kwalifikacji

Rekomendowanie rozwiązań oraz zmian legislacyjnych w obszarze edukacji

Współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych

previous arrow
next arrow
Slider

Dziękujemy za rejestrację na konferencję Kompetencje na polskim rynku pracy IT – badania, stan, trendy.

Link do konferencji wysłany zostanie drogą mailową na podany w zgłoszeniu adres wieczorem dzień przed konferencją.

Organizatorzy

baner_konferencja


Kompetencje na polskim rynku pracy IT – badania, stan, trendy

Przyspieszone procesy cyfryzacji spowodowały wzrost zapotrzebowania na specjalistów IT. Znajdujący się od lat w czołówce najbardziej poszukiwanych pracowników informatycy stali się jeszcze bardziej cenni na rynku pracy.

  • Jak długo jeszcze utrzyma się ten wzrastający trend zainteresowania pracą informatyków?
  • Czy uda się w pełni nasycić rynek potrzebnymi specjalistami?
  • Jak będzie wyglądała struktura zatrudnienia na rynku pracy sektora IT?
  • Jakie umiejętności, kwalifikacje i kompetencje będą najbardziej poszukiwane przez pracodawców?
  • Na ile polski system edukacji i kształcenia kadr informatycznych jest i będzie w stanie sprostać obecnym i przyszłym potrzebom rynku pracy?
  • Jakie trendy i kierunki rozwoju cywilizacyjnego będą miały najbardziej znaczący wpływ na kształt rynku pracy przyszłości?

Sektorowa Rada ds. Kompetencji – Informatyka zorganizowała  konferencję, na której zaproszeni prelegenci z wielorakiej perspektywy starali się udzielić odpowiedzi na te pytania istotne nie tylko dla sektora informatycznego, ale i dla całej gospodarki. Swoimi przemyśleniami podzielili się eksperci Rady i zaproszeni przedstawiciele firm i instytucji, specjalizujących się w analizie trendów na rynku pracy IT: zespołów naukowych, stowarzyszeń zawodowych, firm szkoleniowych, portali IT i fundacji związanych z działaniami na rzecz cyfryzacji.

Partnerem naukowym konferencji był specjalizujący się m.in. w badaniach gospodarki cyfrowej Digital Economy Lab (DELab UW) – interdyscyplinarny zespół naukowców działający na Uniwersytecie Warszawskim. Naszą konferencję otworzy wykład dr Joanny Mazur, analityczki DELab UW.

Konferencja odbyła się 8 kwietnia 2021 r. w godz. 10:00-14:30 na platformie Webex PTI

 


Program konferencji Kompetencje na polskim rynku pracy IT – badania, stan, trendy

10.00   

Otwarcie seminarium 

Beata Ostrowska, Przewodnicząca Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka

10.00-10.30  

Rynek pracy i kompetencje przyszłości 

Joanna Mazur, Analityczka DELab UW

Zmieniający się rynek pracy i kompetencje przyszłości – czyli jak coraz powszechniejsze wdrażanie innowacji cyfrowych wpływa na rynek pracy. Czy zastąpi nas AI a może wręcz przeciwnie: zabraknie za chwilę pracowników? Jakie kompetencje możemy kształtować, by przygotować Polaków do tych zmian?

Link do prezentacji

10:30-11:00  

Czy mamy specjalistów AI i kto ich potrzebuje

Piotr Mieczkowski, Dyrektor zarządzający Fundacja Digital Poland

Stan rozwoju rynku AI w Polsce: specjaliści, kompetencje AI oraz analiza zapotrzebowania rynku na specjalistów AI.

Link do prezentacji

11:00-11:30  

Rynek pracy IT w Polsce – ludzie, miejsca pracy, kompetencje

Tomasz Kulisiewicz, Andrzej Gontarz, eksperci Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka

Panorama rynku pracy IT, wyłaniająca się z badań i analiz Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka: zatrudnienie w sektorze IT i poza nim oraz w dziedzinach, oszacowanie potrzeb kompetencyjnych na podstawie analiz Rady.

Link do prezentacji

11.30-12.00   

Specyfika rynku pracy IT z perspektywy urzędu pracy – na przykładzie woj. zachodniopomorskiego    

Paweł Nowak, Naczelnik Wydziału Badań i Analiz Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie 

Sektor technologii informacyjno-komunikacyjnych stanowi ważny obszar zachodniopomorskiej gospodarki, wpisuje się w regionalne specjalizacje Pomorza Zachodniego. Prezentacja ilustruje zmiany zachodzące w obszarze ICT w kontekście rynku pracy.

Link do prezentacji

12:15-12:45  

Jakich specjalistów szukają firmy IT?

Michał Moroz, Przewodniczący Komitetu Badań i Analiz  SoDA

Analiza zapotrzebowania na pracowników w branży IT oraz ocena wpływu pandemii na zatrudnienie.

Link do prezentacji

12:45-13:15  

Wyniki badania społeczności IT vs. potrzeby firm z branży

Adam Kukołowicz, CTO i współwłaściciel Bulldogjob

Raport z Badania Społeczności IT 2020 r. na próbie ponad 6 tys. ankietowanych jest najnowszym i najbardziej szczegółowym dostępnym źródłem danych o branży IT. Pozwala na wysnucie wielu ciekawych wniosków dotyczących motywacji zawodowych, kwalifikacji, wykorzystywanych narzędzi pracy, wynagrodzeń, oczekiwań w stosunku do pracodawcy oraz otoczenia. Analiza tego raportu jest bardzo przydatna w projektach mających na celu dopasowanie kompetencji zawodowych do potrzeb rynku pracy IT.

13:15-13:45  

Jak wykształcić juniora, żeby znalazł pracę? Ocena z perspektywy szkoły programowania.

Magdalena Wasilewska-Michalska, COO Coders Lab

Jak efektywnie edukować przyszłych juniorów, w jakich obszarach IT są największe potrzeby? Różnice pomiędzy nauką tradycyjną a nauką w szkole programowania w formie bootcamp. Ścieżka rozwoju zawodowego juniora - jak powinna wyglądać (program mentoringowy), a jakie są bariery (CTO)? Perspektywy na pracę za granicą dla juniorów: case study współpracy Coders Lab i InplayRecruit  przy rekrutacji do branży gamingowej. Success stories juniorów – absolwentów bootcampu. Sytuacja juniorów na rynku pracy - dlaczego może być lepsza? Dlaczego zatrudnienie juniora się opłaca?

13:45-14:15  

Światy równoległe? O kompetencjach w branży IT z perspektywy pracodawców i studentów 

Katarzyna Lisek, Anna Szczucka, Jan Strycharz - Zespół badawczy Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego

Dynamiczne zmiany technologiczne oraz organizacyjne obserwowane w branży IT sprawiają, że zapotrzebowanie na nowe kompetencje staje się jednym z kluczowych wyzwań dla rozwoju sektora. W jaki sposób przedsiębiorcy rozbudowują kapitał społeczny swoich przedsiębiorstw? Jakich specjalistów poszukują? Czy inwestują w rozwój już zatrudnionych pracowników? W jaki sposób na te potrzeby odpowiada system kształcenia? Czy studenci kierunków informatycznych czują się przygotowani do pełnienia ról zawodowych? Czy poziom ich kompetencji odpowiada oczekiwaniom pracodawców? Wreszcie, w jaki sposób trendy technologiczne będą zmieniać rzeczywistość branży w najbliższych latach i jaki to będzie miało wpływ na rynek kompetencji?

Na powyższe pytania zespół badawczy odpowie na podstawie wyników badania Bilans Kapitału Ludzkiego w branży IT, które jest największym w Polsce badaniem pracodawców i pracowników pod względem zapotrzebowania na kompetencje dla sektora.

Link do prezentacji

14:15  

Zamknięcie konferencji 

Beata Ostrowska, Przewodnicząca Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka

 

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Uczestników Konferencji

„Kompetencje na polskim rynku pracy IT – badania, stan, trendy”

8 kwietnia 2021 r. online

  1. Administratorem danych osobowych jest Polskie Towarzystwo Informatyczne (zwane dalej PTI lub Organizator), ul. Solec 38 lok. 103, 00- 394 Warszawa, KRS 0000043879, kontakt tel. 22 838 47 05, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., oraz za pośrednictwem powołanego Inspektora Ochrony Danych email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  2. Dane osobowe Uczestników zbierane są w celu zapisu na Konferencję oraz zapewnienia poprawnej obsługi Konferencji.
  3. Dane osobowe, jakie będzie zbierało PTI to dane zbierane w formularzu rejestracyjnym. Ponadto konferencja może być nagrywana i umieszczona w serwisach www administratora oraz na kanale https://www.youtube.com Organizatora. Podstawą prawną przetwarzania danych Uczestników jest: art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679  z 27 kwietnia 2016 r, tzn. zgoda na ich przetwarzanie udzielona poprzez zapisanie się na Konferencję przy pomocy formularza rejestracyjnego. Zgodę na przetwarzanie danych można w każdej chwili wycofać bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem
  4. Odbiorcami danych osobowych wskazanych w formularzu rejestracyjnym mogą być Organizator, pracownicy Organizatora oraz podmioty wspierające organizację Konferencji od strony logistycznej i technicznej, a także instytucje uprawnione do przetwarzania danych na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
  5. Dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z zasadami przechowywania dokumentów projektów wspieranych ze środków unijnych. W przypadku opublikowania nagrania z konferencji dane osobowe, w tym wizerunek będą upublicznione, aż do momentu wycofania zgody lub usunięcia nagrania przez administratora.
  6. Podanie danych jest dobrowolne, jednakże ich niepodanie może spowodować brak możliwości uczestniczenia w Konferencji.
  7. Organizator nie zamierza przekazywać danych osobowych Uczestników do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowych. Wyjątkiem może być opublikowanie nagrania konferencji na platformie youtube.
  8. Uczestnicy konferencji mają prawo żądać od Organizatora dostępu do swoich danych, ich sprostowania, przenoszenia i usunięcia, a także prawo do ograniczenia przetwarzania danych. W celu realizacji swoich praw prosimy o kontakt z administratorem w dowolnej dogodnej dla Państwa formie.
  9. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przez PTI, Uczestnikom Konferencji przysługuje również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, realizując Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), ogłosiła konkurs na wyłonienie podmiotów mogących stworzyć i zapewnić funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji. Instytucje te mają za zadanie wspomagać dostosowywanie kompetencji pracowników do potrzeb rynku pracy.
Ponieważ zakres konkursu był ściśle powiązany z fundamentalnymi obszarami działalności Polskiego Towarzystwa Informatycznego i PIIT, obie organizacje podjęły inicjatywę stworzenia Sektorowej Rady ds. Kompetencji Informatyka i realizują ją od 1 października 2016 r.


Projekt „Utworzenie i funkcjonowanie Rady ds. Kompetencji Sektora IT” jest realizowany w ramach Osi priorytetowej II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Działania 2.12 Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych w poszczególnych sektorach gospodarki.
Wartość projektu „Utworzenie i funkcjonowanie Rady ds. Kompetencji Sektora IT”: 2 510 096,07 zł w tym dofinansowanie ze środków europejskich 2 115 508,97 zł.
Rada - inicjując i biorąc udział w wielorakich przedsięwzięciach związanych przede wszystkim z tematyką kompetencji w obszarze informatyki – pomaga harmonizować ofertę edukacyjną z wymaganiami  rynku pracy IT. Członkowie Rady reprezentują wszystkich interesariuszy sektora i zapewniają możliwość dotarcia do różnych środowisk, zarówno w obszarze biznesu, jak i edukacji.

Cele i planowane projektu:
Kompleksowa identyfikacja i prognozowanie potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych sektora IT w Polsce poprzez powołanie i funkcjonowanie Rady ds. Kompetencji Sektora IT działającej co najmniej do 30.06.2023 r.
Projekt przyczyni się do osiągnięcia celu szczegółowego PO WER - Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych w poszczególnych sektorach gospodarki - poprzez realizację zadań wykonywanych przez Radę ds. Kompetencji Sektora IT (Radę). Finalnie zadania umożliwią wdrożenie przedsięwzięć systemowych przyczyniających się do rozwiązania zidentyfikowanych problemów na rynku pracy (sektor IT). Do zadań tych należą przede wszystkim:
•rekomendowanie rozwiązań/zmian legislacyjnych w obszarze edukacji i jej dostosowania do potrzeb rynku pracy w danym sektorze;
•współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych działających w zakresie zintegrowania edukacji i pracodawców;
•określanie obszarów badawczych odnoszących się do kompetencji w danym sektorze, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji pracowników znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, w tym powyżej 50 roku życia lub o niskich kwalifikacjach oraz zlecanie ww. badań;
•identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowych ram kwalifikacji oraz kwalifikacji;
•przekazywanie informacji nt. zapotrzebowania na kompetencje do instytucji edukacyjnych, instytucji rynku pracy, w tym agencji zatrudnienia oraz powiatowych urzędów pracy, co w efekcie powinno wpłynąć na wzrost skuteczności działań z zakresu pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego;
•przekazywanie informacji nt. specyficznych potrzeb danego sektora w obszarze kompetencji do partnerów społecznych dokonujących identyfikacji potrzeb rozwojowych przedsiębiorstw w danym sektorze.
Dzięki realizacji w/w zadań dojdzie do usystematyzowania wiedzy na temat potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych (w tym przypadku w sektorze IT), poprawy współpracy-zbudowania partnerstwa i wymiany doświadczeń pomiędzy podmiotami, które w największym stopniu zaangażowane są w kształtowanie rynku pracy: sferą edukacji formalnej i pozafomalnej, przedsiębiorcami instytucjami rynku pracy oraz innymi podmiotami, których działalność ma wpływ na szerokorozumianą politykę sektorową. Oddziaływanie na dostawców usług edukacyjnych, zarówno w sferze edukacji formalnej, jaki i pozaformalnej poprzez rekomendowanie zmian w doborze treści kształcenia uwzględniających najnowsze osiągnięcia naukowe, zmiany technologiczne oraz potrzeby rynku pracy będzie odpowiedzią na charakterystyczną dynamikę sektora. Ponadto dzięki analizowaniu i propagowaniu doświadczeń i wzorców międzynarodowych w zakresie programów kształcenia, specjalizacji oraz zapotrzebowania na poszczególne grupy specjalistów IT dojdzie do transferu najlepszych praktyk w tym obszarze.
Rada jest jednym z komponentów w Systemie Rad ds Kompetencji.

W dobie pandemii wiele firm musiało ponownie przemyśleć swoje strategie działania. Zmodyfikować lub stworzyć na nowo swoje produkty i usługi. Nie ominęło to także branży IT. Dlatego już 26 maja rusza #ITwKoronie - projekt, pokazujący firmy, które radzą sobie z kryzysem i starają się rozwijać. To także pozytywny sygnał dla całej gospodarki, że na przekór turbulencji na rynku pracy i skurczonej dynamice rozwoju, są w Polsce firmy, które rozwijają się i nadal chcą zatrudniać pracowników.


#ITwKoronie to projekt skierowany do specjalistów IT, platforma łącząca ich z pracodawcami, którzy radzą sobie w czasie pandemii i przyczyni się do szybkiego zagospodarowania ich potencjału. Bezpośrednio przełoży się to także na wsparcie pozostałych sektorów gospodarki w szybszym w powrocie do zdrowia, a w pośrednio przyśpieszy cyfryzację polskiej gospodarki. A to przecież jeden z podstawowych czynników budowy przewagi konkurencyjnej, który szybko przyniesie korzyści po ustaniu zagrożenia epidemiologicznego.

- #ITwKoronie to miejsce, w którym poznasz firmy, które zbudowały silną markę, zainwestowały w rozwój, a pandemia koronawirusa nie zatrzymała ich pracy, a wręcz przeciwnie. Chcemy pokazać przykłady pracodawców, którzy pomimo kryzysu dobrze radzą sobie w obecnych realiach, a ich zapotrzebowanie na ekspertów IT wzrosło - wyjaśnia Michał Paluch Product Owner Bulldogjob.pl, pomysłodawcy akcji.

#ITwKoronie umożliwia więc znalezienie pracy w branży IT w czasach globalnego spowolnienia gospodarczego. - Specjalnie zaprojektowana aplikacja umożliwia to w szybki i wygodny sposób. Taki jest właśnie cel – stworzenie miejsca, w którym pracodawcy i pracownicy będą mogli się spotkać – dodaje Michał Paluch

Cięcia w budżetach nie omijają żadnej pozycji, w tym wydatków na IT. Te z reguły należą do najwyższych, więc ich redukcja nie powinna nikogo dziwić. Czas pandemii pokazuje także, że bez rozwiązań IT my i nasz biznes nie jesteśmy w stanie funkcjonować. Pracodawcy branży IT pokazują Polsce stojącej na progu największej od 30 lat recesji gospodarczej szansę na rozwój i bezpieczne miejsca pracy.

Partnerzy w ramach akcji #ITwKoronie wesprą działania na rzecz walki z  epidemią COVID-19., przekazując 10 000 zł na ogólnopolską zbiórkę walki z koronawirusem.

Patronat nad akcją objęły:  Business Centre Club, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji oraz Polskie Towarzystwo Informatyczne.

Strona projektu https://bulldogjob.pl/itwkoronie

Lista partnerów #ITwKoronie

Orange - opracowuje, wdraża i rozwija systemy teleinformatyczne, które zapewniają proste, szybkie i kompleksowe usługi mobilne i stacjonarne, jak 4G i światłowód. Nowoczesne rozwiązania i bezpieczeństwo danych oraz infrastruktury, stanowi dla firmy wysoki priorytet, dlatego Orange zatrudnia najlepszych programistów i ekspertów ds. sieci.

LINK4 - chce wyznaczać kierunki dla ubezpieczeń przyszłości. Wspiera ich w tym technologia, rozwiązania data lake, zaawansowanej inżynierii danych, a nawet roboty.  Tworzą zwinne zespoły wokół produktów, aby dostarczać największą wartość, wykorzystując najnowocześniejsze rozwiązania IT. Dla LINK4 najważniejsi są jednak ludzie, czego dowodem są nagrody i wyróżnienia, które pracodawca dostaje co roku, m.in: Great place to work 2018 oraz 2019 czy Best Quality Employer 2020.

Bank Gospodarstwa Krajowego - Bank wspiera inicjatywy społeczne i inwestycje w Polsce i Unii Europejskiej. Uczestniczy we współpracy między biznesem, sektorem publicznym i instytucjami finansowymi. BGK poszukuje developerów, architektów oraz administratorów do biura w Warszawie

Luxoft - zajmuje się strategią cyfrową i inżynierią oprogramowania dostarczając klientom rozwiązania technologiczne szyte na miarę. Firma działa w 40 lokalizacjach w 22 krajach, zatrudniając ponad 13 tysięcy osób, głównie doświadczonych specjalistów. W Polsce biura Luxoftu zlokalizowane są w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu i Krakowie.

Pentacomp – firma informatyczna wdrażająca zaawansowane rozwiązania oparte o najnowocześniejsze technologie i trendy w cyfryzacji.  Od 25 lat tworzy produkty i realizują usługi, które zwiększają wygodę i efektywność pracy użytkowników, a często też wpływają na większe bezpieczeństwo i komfort życia Polaków m.in. w dziedzinach ochrony zdrowia, finansów, administracji publicznej czy transportu.
O pomyśle #ITwKoronie

Bulldogjob.pl to portal skupiający społeczność IT opartą na wiedzy, rozwoju i pracy. Naszymi partnerami są firmy, które budują swój wizerunek wśród ekspertów IT. A my tych ekspertów znamy, wiemy czego chcą, jak do nich mówić i co :) Społeczności IT poświęcamy 100 proc. naszego czasu. Jednym z naszych ostatnich większych projektów, w który zaangażował się Orange oraz Link4 jest badanie, przeprowadzone na grupie 5 600 osób z IT. Badanie społeczności IT, które pozwala jeszcze bardziej precyzyjnie poznać ludzi z IT.

Adres strony: https://bulldogjob.pl/it-report/2020.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, zarządzające strumieniem środków funduszy UE w ramach polityki spójności, uruchomiło działania Funduszowego Pakietu Antywirusowego. Obejmuje on zmiany finansowe w ramach Programów Operacyjnych 2014-2020. 2,6 mld z funduszy unijnych (Europejski Fundusz Społeczny) przeznaczono na dopłaty do wynagrodzeń pracowników. Dostępne jest dofinansowanie dla przedsiębiorców, przedsiębiorców będących osobami fizycznymi niezatrudniającymi pracowników, ale także dla podmiotów ekonomii społecznej na pokrycie części wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych zarówno na umowę o pracę, jaki i umowy cywilno-prawne. Środki są dystrybuowane przez powiatowe urzędy pracy (tam trzeba złożyć wniosek o takie wsparcie). Zarezerwowano dodatkowe środki na wsparcie DPS i służby zdrowia.


Ministerstwo uruchamia nowe rozwiązania dla firm, obejmujące m.in. wsparcie finansowania kapitału obrotowego dla beneficjentów dotkniętych skutkami COVID-19, zarówno w ramach POIR (2 mld zł), jak i POPW (0,5 mld zł). Wprowadzono ułatwienia w kredycie technologicznym dla firm, które w tym trudnym czasie inwestują w innowacje (350 mln zł w kolejnym naborze zaplanowanym do ogłoszenia w maju 2020 r.). Rozszerzono fundusz gwarancyjny (600 mln zł) oferujący gwarancje do 80% wartości kredytów dla MSP udzielanych przez banki komercyjne i spółdzielcze. Dotychczas gwarancjami mogły być objęte kredyty inwestycyjne, teraz możliwe będzie gwarantowanie również kredytów obrotowych, w tym na rachunku bieżącym. Ruszył także nowy instrument finansowy – fundusz pożyczkowy o wartości co najmniej 400 mln zł. Szczegółowe informacje o tym instrumencie są publikowane na stronach internetowych: www.poir.gov.pl oraz www.bgk.pl.

Pełen materiał informacyjny Ministerstwa znajdą Państwo tutaj (link).

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Lider projektu:


Partner projektu:

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji

Projekt nr UDA-POWR.02.12.00-00-0002/16 jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020