- START
- O Projekcie
- O Radzie
- Skład Rady i Eksperci
- Publikacje/raporty
- Multimedia
- Wydarzenia
- E-Kompetencje
- Kontakt
Komitet ds. badań i analiz − zadania:
− badania kapitału ludzkiego w sektorze
− rekomendacje dotyczące aktualizacji Sektorowej Ramy Kwalifikacji
− monitorowanie zmian Polskiej Ramy Kwalifikacji i Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji
− monitorowanie potrzeb pracodawców oraz poziomu kompetencji pracowników
− identyfikacja obszarów badawczych
− rekomendowanie rozwiązań/zmian legislacyjnych
komitet ds. kształcenia i współpracy z biznesem − zadania:
− współpraca uczelni i szkół z przedsiębiorcami
− organizacja Forum Współpracy Sektora IT z Edukacją
− prowadzenie działań w obszarze wzmocnienia współpracy biznesu i edukacji
− włączanie przedsiębiorców w identyfikację i prognozowanie potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych na rynku pracy IT
− nawiązywanie współpracy/podpisywanie porozumień edukacyjnych
− edukacja formalna (monitorowanie karier zawodowych absolwentów, udział w opracowywaniu programów edukacyjnych i podstaw programowych)
− edukacja pozaformalna (kształcenie ustawiczne, certyfikacje, rola pracodawców w podnoszeniu kwalifikacji pracowników)
− edukacja bez barier (dostępność dla osób niepełnosprawnych i starszych, analiza sytuacji pracowników)
Komitet ds. strategii i informacji − zadania:
− wyznaczanie celów i zadań działania Rady, szukanie synergii wątków projektu, koordynacja,
− proponowanie udziału w wydarzeniach branżowych, spotkaniach i konferencjach
− organizacja i prowadzenie działań informacyjnych, w tym roli i statusu zawodowego informatyków
− autoewaluacja projektu, monitoring działań Rady
− poszukiwanie źródeł finansowania Rady po formalnym zakończeniu projektu
Rada Sektorowa ds. Kompetencji Informatyka – potrzeby i cele działania
Celami działania Rady, zorganizowanej przez Polskie Towarzystwo Informatyczne (lidera projektu) oraz Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji (partnera) są m.in.
Działania te są niezbędne wobec widocznego deficytu specjalistów IT oraz szacowanemu wzrostowi zapotrzebowania rynku pracy na informatyków. Rada prowadzi je w ścisłej współpracy z pracodawcami sektora IT i ich organizacjami oraz z instytucjami edukacji wszystkich szczebli.
Wzrost zapotrzebowania na specjalistów IT wynika z rozwoju zastosowań teleinformatyki we wszystkich dziedzinach gospodarki i administracji, dlatego pilnym zadaniem jest rozbudowa systemu kształcenia specjalistów. W najbliższych latach będzie rosło zapotrzebowanie na inżynierów i programistów tworzących sprzęt i oprogramowanie w firmach informatycznych, a także na specjalistów wdrażających, utrzymujących i rozwijających systemy w przedsiębiorstwach, w administracji publicznej, w innych instytucjach i organizacjach. W tym celu Rada Sektorowa ds. Kompetencji Informatyka prowadzi oraz koordynuje działalność badawczą dotyczącą kwalifikacji i kompetencji informatycznych, prognozować zakres i kierunki zmian kompetencji oraz zapotrzebowania rynku pracy, a także rekomendować rozwiązania (w tym także zmiany legislacyjne) w obszarze edukacji formalnej i pozaformalnej w celu dostosowania systemu kształcenia do potrzeb rynku.
Choć informatyka jest obecnie w Polsce najpopularniejszym kierunkiem studiów – według danych MNiSW w 2016 r. na ponad 800 kierunkach studiów w tej dziedzinie (łącznie na studiach I i II stopnia) kształci się ok. 70 tys. przyszłych informatyków i nadal zgłasza się na nie najwięcej kandydatów – to potrzebna jest rozbudowa systemu kształcenia specjalistów. Dotyczy to zarówno instytucji edukacji formalnej – szkół i uczelni dających uprawnienia do pracy w zawodach informatycznych – jak i placówek edukacji pozaformalnej, prowadzących szkolenia podnoszące kwalifikacje. Jest to tym istotniejsze, że wraz z rozwojem technologii informacyjnych i ich zastosowań pojawiają się nowe potrzeby, np. tworzenia rozwiązań zaliczanych do tzw. Trzeciej Platformy (usługi chmurowe, rozwiązania mobilne, Big Data, media społecznościowe).
Inauguracyjne posiedzenie Rady odbyło się 15 grudnia 2016 r. w siedzibie Polskiego Towarzystwa Informatycznego w Warszawie.
Polskie Towarzystwo Informatyczne w ramach Sektorowej Rady ds. Kompetencji Informatyka realizuje badania, mające na celu określenie zapotrzebowania na kompetencje IT na rynku pracy. Badania grupują kompetencje w IV sekcjach na dwóch poziomach: podstawowym i zaawansowanym.
Wyniki badań dają wiarygodną, bo empirycznie ugruntowaną odpowiedź na kluczowe pytanie: jakich kompetencji w sektorze IT brakuje i pozwolą prognozować zapotrzebowania na nie w dającej się przewidzieć przyszłości. Będą także stanowiły podstawę oficjalnej rekomendacji, którą Sektorowa Rada zgłosi do PARP z intencją lepszego dostosowania systemu edukacji do potrzeb rynku pracy w Polsce.
Lista Ekspertów Rady (Kolejność na liście według daty akceptacji zgłoszenia przez Kapitułę)
dr inż. Dominik Strzałka - Kierownik Zakładu Systemów Złożonych na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza, członek Sektorowej Rady ds Kompetencji - Informatyka. Absolwent Wydziału Elektrotechniki i Informatyki oraz Wydziału Zarządzania PRz. Stypendysta Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (2004). Od 2009 doktor nauk technicznych. W kadencji 2012-2016 Prodziekan ds. rozwoju WEiI, zaś w kadencji 2016-2019 Prodziekan ds. rozwoju i kontaktów z gospodarką WEiI. W latach 2009-2011 kierownik projektu POKL „Zwiększenie liczby absolwentów na kierunkach informatyka oraz matematyka”. Od 2011 do 2015 kierownik projektu POKL „Zostań Dobrym Inżynierem” (projekt wyróżniony przez NCBiR). W latach 2018-2019 kierownik projektu POWER "Elektronika dla branży automotive". Członek PTI, Associate Editor w IEEE Access, autor kilkudziesięciu publikacji naukowych w czasopismach indeksowanych w WoS i Scopus. Zainteresowanie naukowe: termodynamika i uwarunkowania przestrzenno-czasowe przetwarzania w systemach komputerowych, systemy złożone. |
|
dr inż. Rafał Kołodziejczyk - adiunkt w Katedrze Nauk o Bezpieczeństwie na Wydziale Prawa i Nauk Społecznych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Od kilkunastu lat wykładowca akademicki oraz organizator i uczestnik wielu konferencji naukowych z zakresu bezpieczeństwa narodowego, cyberterroryzmu, wojen hybrydowych, ochrony danych osobowych, ochrony własności intelektualnej, zarządzania kryzysowego oraz technologii informacyjnej. Jest autorem kilku monografii i kilkudziesięciu artykułów z tego zakresu w publikacjach krajowych i zagranicznych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Inspektorem Ochrony Danych Osobowych oraz biegłym sądowym z zakresu informatyki. Jest ekspertem Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, Sektorowej Rady ds. Kompetencji - Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo, Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka oraz Polskiego Lobby Przemysłowego im. Eugeniusza Kwiatkowskiego. |
|
|
dr Danuta Morańska – Adiunkt w Instytucie Pedagogiki Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu Badaczka zjawisk gospodarczych i społecznych związanych z rozwojem społeczeństwa informacyjnego. Ekspertka w zakresie nowoczesnej dydaktyki i zastosowania technologii informacyjnej w edukacji, nauczyciel akademicki, pedagog medialny, dydaktyk, edukator. Certyfikowany e-Nauczyciel, egzaminator ECDL. Organizatorka konferencji naukowych poświęconych nowoczesnej edukacji w cyfrowym świecie. Inicjatorka projektów Forum Twórczych Nauczycieli i Forum Innowacyjności. W latach 2019–2020 roku znalazła się na liście 100 osób, które w wybitny sposób przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce. Jest autorką wielu publikacji naukowych oraz szkoleń. Aktualnie pełni funkcje wiceprezesa Oddziału Górnośląskiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego. |
Robert Ostrowski – ekspert IT, absolwent elektroniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Łódzkiej (1990) i Polsko-Amerykańskich Podyplomowych Studiów Komercjalizacji Nauki i Technologii (2007). Posiada udokumentowane doświadczenie w obszarze zarządzania systemami teleinformatycznymi, tworzenia oprogramowania użytkowego i edukacji informatycznej. Obok kariery inżynierskiej realizował się jako nauczyciel akademicki, nauczyciel zawodu i trener IT. Opiniował propozycje zawodów w branży IT w ramach opracowywania krajowego standardu kompetencji zawodowych. Wykonywał na zlecenie MEN oceny merytoryczne i dydaktyczne podręczników dla zawodu technik-informatyk. Dla Biura ECDL w Polskim Towarzystwie Informatycznym wdrażał polskie wersje certyfikatów e-Guardian i IT-Security. W 2020 r. opiniował dopuszczenie kwalifikacji do wpisu do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji oraz pełnił funkcję eksperta branżowego w projekcie wykonania Sektorowej Mapy Kwalifikacji sektora IT dla Instytutu Badań Edukacyjnych. Jest rzeczoznawcą w Izbie Rzeczoznawców PTI. |
|
Sławomir Smugowski – asystent dydaktyczny na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Posiada wieloletnie doświadczenie dydaktyczne w prowadzeniu zajęć z zakresu informatyki na uczelni oraz w szkolnictwie branży informatycznej. Autor publikacji z zakresu informatyki i dydaktyki, organizator i współorganizator konferencji informatycznych. W 2020 roku znalazł się na liście 100 osób Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce, które wyróżniający się sposób przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce. |
|
dr inż. Marek Bolanowski –pracownik naukowo-badawczy Zakładu Systemów Złożonych Politechniki Rzeszowskiej, członek Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Główne zainteresowania w obszarze informatyki związane są z projektowaniem i eksploatacją systemów rozproszonych, detekcją anomalii w systemach informatycznych, cyberbezpieczeństwem, automatyzacją procesu zarządzania systemami informatycznymi, Przemysł 4.0 i IoE, zarzadzaniem projektami informatycznymi, procesem tworzenia prototypów i budowy systemów PoC oraz organizacją procesu kształcenia inżynierów w obszarze informatyki. Jest autorem i współautorem kilkudziesięciu publikacji naukowych z tego zakresu tematycznego. Współorganizator i członek komitetów organizacyjnych i programowych wielu informatycznych konferencji naukowych i branżowych oraz prelegent na konferencjach naukowych i warsztatach specjalistycznych, poświęconych zagadnieniom projektowania, eksploatacji i bezpieczeństwa systemów rozproszonych oraz edukacji inżynierów, w tym również formalnym ramom kształcenia (zdalne nauczanie, wykorzystanie VR, e-CF). Uczestniczył w wielu projektach związanych z projektowaniem i budową rozproszonych systemów informatycznych, współdziałając przy tym z wiodącymi producentami sprzętu oraz integratorami rozwiązań informatycznych oraz w projektach mających na celu poprawę jakości kształcenia. Jest instruktorem i współzałożycielem akademii i laboratoriów szkoleniowych (m.in. Cisco, Alcatel-Lucent), członkiem Komisji ds. Zapewniania Jakości Kształcenia przy WEiI PRz, Rzeczoznawca PTI. Członek Reviewer Board międzynarodowych czasopism, m.in. Journal of Sensor and Actuator Networks oraz Future Internet, recenzent w czasopismach naukowych (m.in. Electronics, Sensors, Applied Sciences, Symmetry, Sustainability, Measurement Automation Monitoring. Strona domowa: https://bolanowski.v.prz.edu.pl/ |
|
Adam Jurkiewicz – członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów”, wydanej przez Helion Edukacja, kursów języka Python dla projektu OSE IT-Szkoła – w zakresie szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej oraz współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Programista Python, administrator systemów UNIX/Linux, nauczyciel informatyki. Wyróżniony przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce w latach 2017, 2020 i 2021. |
|
dr inż. Andrzej Paszkiewicz – pracownik naukowo-badawczy Zakładu Systemów Złożonych Politechniki Rzeszowskiej, Prezes Oddziału Podkarpackiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Doktor nauk technicznych w dyscyplinie informatyka. Nauczyciel akademicki, organizator licznych konferencji naukowych i branżowych, twórca oraz instruktor wielu szkoleń z obszaru informatyki. Prowadzi badania naukowe obejmujące zagadnienia związane z funkcjonowaniem oraz projektowaniem wysokowydajnych, konwergentnych systemów i sieci komputerowych, a także badaniem zjawisk w nich zachodzących oraz mechanizmów sterowania i kontroli ruchu sieciowego w szczególności w ujęciu teorii systemów złożonych. Bierze również udział m.in. w pracach badawczo-rozwojowych, których celem jest rozwój i upowszechnienie rozwiązań w ramach Przemysłu 4.0 oraz implementacji technologii VR i AR w edukacji i przemyśle. Autor i współautor kilkudziesięciu publikacji naukowych. Kierownik projektu pn. „Regionalne Centrum Doskonałości Automatyki i Robotyki, Informatyki, Elektrotechniki, Elektroniki oraz Telekomunikacji Politechniki Rzeszowskiej”. Współtwórca programów nauczania dla kierunku Informatyka. Inicjator oraz współorganizator nowoczesnych laboratoriów naukowych, a także dydaktycznych. Ekspert z obszaru systemów rozproszonych. Przez wiele lat zaangażowany w realizację projektów naukowych na potrzeby przemysłu. Członek Rady Naukowej Polskiego Towarzystwa Informatycznego. |
|
Simona Smugowska – Dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworznie nauczyciel matematyki, informatyki i przedsiębiorczości; egzaminator OKE w Jaworznie w zakresie egzaminu maturalnego; egzaminator ECDL; auditor ISO 9001:2008; trener procesowego wspomagania oświaty; trener wartościowego zarządzania; koordynator i realizator projektów na styku rynku pracy i edukacji; promotor zastosowania nowoczesnych rozwiązań w obszarze dydaktyki, w tym technologii informacyjnej oraz partnerstwa szkół i pracodawców na rzecz rozwoju edukacji. |
|
dr hab. inż. Wojciech Kempa jest absolwentem matematyki na Wydziale Matematyczno-Fizycznym (obecnie Wydział Matematyki Stosowanej) Politechniki Śląskiej. Stopień doktora nauk matematycznych uzyskał w 2003 r. na Politechnice Wrocławskiej, stopień doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinie „Informatyka” - w 2014 r. na Politechnice Śląskiej. Od początku pracy zawodowej jest związany z Wydziałem Matematyki Stosowanej PŚ, obecnie jest profesorem uczelni w Katedrze Zastosowań Matematyki i Metod Sztucznej Inteligencji. Jest członkiem Senatu oraz Rady Dyscypliny Informatyka Techniczna i Telekomunikacja, a także koordynatorem kształcenia na kierunku „Informatyka – profil praktyczny” i kierownikiem zespołu dydaktycznego informatyków na Wydziale Matematyki Stosowanej. Jego zainteresowania badawcze dotyczą teorii kolejek i szeroko rozumianych zastosowań systemów kolejkowych w praktycznych modelowaniu, w szczególności algorytmów i mechanizmów oszczędności energii w systemach rzeczywistych, zagadnień eksploracji danych i uczenia maszynowego, a także zaawansowanych metod statystycznych i probabilistycznych. Jest autorem dwóch anglojęzycznych monografii z teorii kolejek oraz ponad 200 prac naukowych, a także recenzentem prac naukowych dla wielu czasopism naukowych z bazy JCR. W latach 2021 i 2022 znalazł się na prestiżowej liście 2% naukowców najwyżej ocenianych na świecie w rankingu obejmującym całokształt dorobku naukowego (TOP2% Scientists, Stanford University). Od 25 lat prowadzi zajęcia dydaktyczne z przedmiotów probabilistycznych i statystycznych, z eksploracji danych i teorii kolejek, od prawie 20 lat jest zaangażowany w kształcenie studentów z zagranicy w języku angielskim. Prowadzi również zajęcia dla doktorantów we Wspólnej Szkole Doktorskiej Politechniki Śląskiej. Aktywnie angażuje się w popularyzację nauki. Przez wiele lat był prezesem Koła Gliwickiego Oddziału Górnośląskiego Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Obecnie pełni funkcję wiceprezesa Oddziału Górnośląskiego PTI. |
|
dr Anna Stolińska, prorektor ds. organizacji i rozwoju w Wyższej Szkole Ekonomii i Informatyki. Członkini Polskiego Towarzystwa Informatyczna, sekretarz Rady Naukowej. Nauczyciel akademicki, której zainteresowania naukowe koncentrują się wokół badania interakcji człowiek-komputer, zastosowań eye-trackingu, metodyki nauczania programowania. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych, popularyzatorka e-usług administracyjnych. Kierowniczka i koordynatorka polskich i międzynarodowych projektów z zakresu edukacji informatycznej. |
|
Daniel Gaś - Menedżer kierunku Bezpieczeństwo narodowe, kierownik zakładu dydaktycznego Uniwersytetu WSB Merito w Chorzowie Członek Komitetu ds. rozwoju i certyfikacji kompetencji branżowych oraz Komitetu ds. edukacji, w tym szkolnictwa branżowego Sektorowej Rady ds. Kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo. Dydaktyk akademicki z wieloletnim stażem. Prowadzenie zajęć ze studentami na kierunkach Bezpieczeństwo narodowe, Marketingi i Sprzedaż, Zarządzanie. Od ponad 25 lat menedżer w sektorze finansowym specjalizujący się w zarządzaniu sprzedażą i zasobami ludzkimi. |
|
Klaudia Szreder - 3D artystka w firmie Frozen District w Krakowie oraz wykładowczyni w Wyższej Szkole Ekonomii i Informatyki w Krakowie. Tytuł magistra sztuki zdobyła kończąc kierunek Projektowanie Gier i Przestrzeni Wirtualnej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Jej głównym obszarem działania jest grafika 3D, animacja i ilustracja. Fascynuje ją łączenie tradycyjnych form sztuki ze współczesną technologią. Jej autorskie prace często są analizą współczesnego świata i zagadnień społecznych. |
|
Milena Parfieniuk-Słowik - przez niemal 10 lat związana była z firmą consultingową specjalizującą się w outsourcingu usług biznesowych. Realizowała projekty szkoleniowe, marketingowo-sprzedażowe i z zakresu market research dla produktów IT oraz wprowadzała produkty IT na rynek polski, współpracując przez wiele lat z polskimi firmami i zagranicznymi korporacjami. Obecnie jako Kierownik Parku Technologicznego Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie prowadzi jednostkę, której głównym zadaniem jest wspieranie w rozwoju studentów kierunku informatyki stosowanej oraz zarządzania, ich projektów a także tworzenie środowiska umożliwiającego realizowanie pasji studentów w ramach kół naukowych czy projektów indywidualnych. |
|
Ewelina Majewska Pyrkosz - Absolwentka UŚ w Katowicach, pedagog, nauczyciel informatyki na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym Trener IT, specjalista ds. kursów, szkoleń, inspirator i strateg rozwiązań innowacyjnej edukacji, koordynatorka polskich i międzynarodowych projektów edukacji informatycznej i cyberbezpieczeństwa, laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów edukacyjnych, pasjonatka nowoczesnych technologii. W 2020 r. otrzymała Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Expert, nadawany najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Certyfikowany Superwizor Kompetencji Kluczowych. Certyfikowany Trener Wspomagania Oświaty, EPP e-Teacher, Egzaminator ECDL. Prowadzi badania naukowe w dziedzinie kształtowania kompetencji cyfrowych uczniów, młodzieży i nauczycieli. Aktualnie sekretarz Zarządu Oddziału Górnośląskiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego. |
|
Piotr Garbarek - jest współwłaścicielem firmy, która pozyskała i rozliczyła 1 mld zł środków z Unii Europejskiej dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz instytucji publicznych. Absolwent Uniwersytetu im Adama Mickiewicza w Poznaniu, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, absolwent University of Oxford Saïd Business School Fintech Programme. Piotr jest pasjonatem nowoczesnych technologii i rozwoju działalności opartej na technologiach przyszłości. W 2018 zdobył nagrodę Monaco International Blockchain 2nd Edition Special Award. |
Dokumenty dotyczące bazy ekspertów
Strona 3 z 3