Rozwój = Wiedza + Edukacja

Projektowanie i zlecanie badań rynku pracy sektora IT

Identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowych ram kwalifikacji oraz kwalifikacji

Rekomendowanie rozwiązań oraz zmian legislacyjnych w obszarze edukacji

Współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych

previous arrow
next arrow
Slider

Skład Prezydium Rady po posiedzeniu Rady 30 września 2021 r.

  • Beata Ostrowska - przewodnicząca
  • Piotr Bartkiewicz - wiceprzewodniczący
  • Gustaw Czarnowski - wiceprzewodniczący
  • Jarosław Kowalski - wiceprzewodniczący
  • Tomasz Królikowski - wiceprzewodniczący
  • Barbara Matyaszek-Szarek - wiceprzewodnicząca

Regulamin w wersji przyjętej uchwałą Rady nr 05/RS/2019 z 16 grudnia 2019 r.

 

Loading...
/

W ramach Działania 2.12 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych w poszczególnych sektorach gospodarki PARP ogłosił konkurs w celu wyłonienia podmiotów, które miały stworzyć i zapewnić funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji. Kwota zaplanowana na dofinansowanie projektów w ramach tego konkursu wynosiła 7,8 mln zł, przy czym w wykazie sektorów gospodarki objętych konkursem wskazano maksymalną kwotę alokacji przeznaczoną na dofinansowanie projektów w poszczególnych sektorach. Alokacje te wyliczono na podstawie udziału danego sektora w ogólnej liczbie przedsiębiorstw i pracowników w Polsce (wagi wynosiły: 60% na podstawie liczby przedsiębiorstw w sektorze i 40% - z uwagi na liczbę pracowników).

Do Projekt zgłoszony wspólnie przez PTI i PIIT zyskał najwyższą liczbę punktów spośród ośmiu wniosków, które skierowano do etapu oceny strategicznej i został rekomendowany do realizacji. W wyniku konkursu dofinansowanie uzyskało 6 wniosków dotyczących utworzenia rad dla następujących sektorów:

  • informatycznego,
  • finansowego,
  • budowlanego,
  • przemysłu mody i innowacyjnych tekstyliów,
  • opieki zdrowotnej,
  • turystycznego.


Projekt „Utworzenie i funkcjonowanie Rady ds. Kompetencji Sektora IT” jest realizowany w ramach Osi priorytetowej II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Działania 2.12 Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych w poszczególnych sektorach gospodarki.


Wartość projektu „Utworzenie i funkcjonowanie Rady ds. Kompetencji Sektora IT”: 2 510 096,07 zł w tym dofinansowanie ze środków europejskich 2 115 508,97 zł.

Rada - inicjując i biorąc udział w wielorakich przedsięwzięciach związanych przede wszystkim z tematyką kompetencji w obszarze informatyki – pomaga harmonizować ofertę edukacyjną z wymaganiami  rynku pracy IT. Członkowie Rady reprezentują wszystkich interesariuszy sektora i zapewniają możliwość dotarcia do różnych środowisk, zarówno w obszarze biznesu, jak i edukacji.

Cele i planowane efekty projektu:
Kompleksowa identyfikacja i prognozowanie potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych sektora IT w Polsce poprzez powołanie i funkcjonowanie Rady ds. Kompetencji Sektora IT działającej co najmniej do 30.06.2023 r.
Projekt przyczyni się do osiągnięcia celu szczegółowego PO WER - Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych w poszczególnych sektorach gospodarki - poprzez realizację zadań wykonywanych przez Radę ds. Kompetencji Sektora IT (Radę). Finalnie zadania umożliwią wdrożenie przedsięwzięć systemowych przyczyniających się do rozwiązania zidentyfikowanych problemów na rynku pracy (sektor IT). Do zadań tych należą przede wszystkim:
•rekomendowanie rozwiązań/zmian legislacyjnych w obszarze edukacji i jej dostosowania do potrzeb rynku pracy w danym sektorze;
•współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych działających w zakresie zintegrowania edukacji i pracodawców;
•określanie obszarów badawczych odnoszących się do kompetencji w danym sektorze, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji pracowników znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, w tym powyżej 50 roku życia lub o niskich kwalifikacjach oraz zlecanie ww. badań;
•identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowych ram kwalifikacji oraz kwalifikacji;
•przekazywanie informacji nt. zapotrzebowania na kompetencje do instytucji edukacyjnych, instytucji rynku pracy, w tym agencji zatrudnienia oraz powiatowych urzędów pracy, co w efekcie powinno wpłynąć na wzrost skuteczności działań z zakresu pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego;
•przekazywanie informacji nt. specyficznych potrzeb danego sektora w obszarze kompetencji do partnerów społecznych dokonujących identyfikacji potrzeb rozwojowych przedsiębiorstw w danym sektorze.
Dzięki realizacji w/w zadań dojdzie do usystematyzowania wiedzy na temat potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych (w tym przypadku w sektorze IT), poprawy współpracy-zbudowania partnerstwa i wymiany doświadczeń pomiędzy podmiotami, które w największym stopniu zaangażowane są w kształtowanie rynku pracy: sferą edukacji formalnej i pozafomalnej, przedsiębiorcami instytucjami rynku pracy oraz innymi podmiotami, których działalność ma wpływ na szerokorozumianą politykę sektorową. Oddziaływanie na dostawców usług edukacyjnych, zarówno w sferze edukacji formalnej, jaki i pozaformalnej poprzez rekomendowanie zmian w doborze treści kształcenia uwzględniających najnowsze osiągnięcia naukowe, zmiany technologiczne oraz potrzeby rynku pracy będzie odpowiedzią na charakterystyczną dynamikę sektora. Ponadto dzięki analizowaniu i propagowaniu doświadczeń i wzorców międzynarodowych w zakresie programów kształcenia, specjalizacji oraz zapotrzebowania na poszczególne grupy specjalistów IT dojdzie do transferu najlepszych praktyk w tym obszarze.
Rada jest jednym z komponentów w Systemie Rad ds Kompetencji.

Sektorową Radę tworzą przedstawiciele następujących typów instytucji:

1) przedsiębiorstw tworzących sektor (firm o kodach PKD J.58.2, J.62, J.63.1)/organizacji pracodawców,

2) instytucji edukacji formalnej lub pozaformalnej prowadzących kształcenie i szkolenie zawodowe na potrzeby sektora,

3) związków zawodowych,

4) Wojewódzkich Rad Rynku Pracy,

5) instytucji pełniącej funkcję regulatora lub nadzoru dla sektora,

6) stowarzyszeń zawodowych,

7) innych podmiotów istotnych z punktu widzenia działalności Rady, np. Obserwatorium Rynku Pracy, itp.

Członkowie Rady działają w niej dobrowolnie i na podstawie woli współpracy. Każdy z członków uczestniczy w Radzie  na równych prawach.

 

Opis Sektorowej Ramy Kwalifikacji:

Sektorowa rama kwalifikacji pozwala na spójne i jednoznaczne opisanie kwalifikacji branżowych poprzez uszczegółowienie Polskie Ramy Kwalifikacji.
Na podstawie zgłaszanego popytu oraz istotności dla gospodarki polskiej poszczególnych branż Instytut Badań Edukacyjnych wybrał pięć sektorów, w których stworzono projekty sektorowych ram kwalifikacji. Te branże to: bankowość, IT, telekomunikacja, sport oraz turystyka.
Sektorową ramę kwalifikacji dla IT  można znaleźć tutaj.

 

 

Merytoryczne kryteria kwalifikacji członków Rady Sektorowej ds. Kompetencji - Informatyka

Członek Rady musi spełniać następujące kryteria merytoryczne (aby zostać członkiem Rady należy spełniać co najmniej 2 z 5 następujących kryteriów):

1) co najmniej trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu działań o charakterze edukacyjnym prowadzonych w ramach i/lub na rzecz sektora IT,

2) co najmniej trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu działań o charakterze badawczym prowadzonych w ramach i/lub na rzecz sektora IT,

3) co najmniej trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu innych działań w ramach i/lub na rzecz sektora IT,

4) doświadczenie związane z opiniowaniem, tworzeniem lub współtworzeniem programów edukacyjnych dot. sektora IT,

5) uczestnictwo w pracach nad Polską Ramą Kwalifikacji lub Sektorową Ramą Kwalifikacji dla sektora IT,

6) prowadzenie przez osobę lub przedsiębiorstwo zgłaszające jej kandydaturę działalności gospodarczej w sektorze IT w okresie 2 lat od daty zadeklarowania przystąpienia do Rady.

 

Formalne kryteria kwalifikacji członków Sektorowej Rady ds. Kompetencji - Informatyka

Członek Rady musi spełniać następujące kryteria formalne:

1) być reprezentantem jednej z grup interesu tworzących Radę,

2) zaakceptować cele i zasady działania Rady, w szczególności zawarte w Regulaminie Rady i uchwałach Rady,

3) złożyć deklarację przystąpienia do Rady.

 

Projekt „Utworzenie i funkcjonowanie Rady ds. Kompetencji Sektora IT” jest realizowany w ramach Osi priorytetowej II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Działania 2.12 Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych w poszczególnych sektorach gospodarki Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój.


Wartość projektu „Utworzenie i funkcjonowanie Rady ds. Kompetencji Sektora IT”: 2 510 096,07 zł w tym dofinansowanie ze środków europejskich 2 115 508,97 zł.

Projekt realizowany jest przez partnerstwo:

Lider Projektu: Polskie Towarzystwo Informatyczne

Partner Projektu: Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji

Celem projektu jest kompleksowa identyfikacja i prognozowanie potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych sektora IT w Polsce poprzez powołanie i funkcjonowanie Rady ds. Kompetencji Sektora IT działającej co najmniej do 30.06.2023 r.
Projekt przyczyni się do osiągnięcia celu szczegółowego PO WER - Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych w poszczególnych sektorach gospodarki - poprzez realizację zadań wykonywanych przez Radę ds. Kompetencji Sektora IT (Radę). Finalnie zadania umożliwią wdrożenie przedsięwzięć systemowych przyczyniających się do rozwiązania zidentyfikowanych problemów na rynku pracy (sektor IT). Do zadań tych należą przede wszystkim:
•rekomendowanie rozwiązań/zmian legislacyjnych w obszarze edukacji i jej dostosowania do potrzeb rynku pracy w danym sektorze;
•współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych działających w zakresie zintegrowania edukacji i pracodawców;
•określanie obszarów badawczych odnoszących się do kompetencji w danym sektorze, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji pracowników znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, w tym powyżej 50 roku życia lub o niskich kwalifikacjach oraz zlecanie ww. badań;
•identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowych ram kwalifikacji oraz kwalifikacji;
•przekazywanie informacji nt. zapotrzebowania na kompetencje do instytucji edukacyjnych, instytucji rynku pracy, w tym agencji zatrudnienia oraz powiatowych urzędów pracy, co w efekcie powinno wpłynąć na wzrost skuteczności działań z zakresu pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego;
•przekazywanie informacji nt. specyficznych potrzeb danego sektora w obszarze kompetencji do partnerów społecznych dokonujących identyfikacji potrzeb rozwojowych przedsiębiorstw w danym sektorze.
Dzięki realizacji w/w zadań dojdzie do usystematyzowania wiedzy na temat potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych (w tym przypadku w sektorze IT), poprawy współpracy-zbudowania partnerstwa i wymiany doświadczeń pomiędzy podmiotami, które w największym stopniu zaangażowane są w kształtowanie rynku pracy: sferą edukacji formalnej i pozafomalnej, przedsiębiorcami instytucjami rynku pracy oraz innymi podmiotami, których działalność ma wpływ na szerokorozumianą politykę sektorową. Oddziaływanie na dostawców usług edukacyjnych, zarówno w sferze edukacji formalnej, jaki i pozaformalnej poprzez rekomendowanie zmian w doborze treści kształcenia uwzględniających najnowsze osiągnięcia naukowe, zmiany technologiczne oraz potrzeby rynku pracy będzie odpowiedzią na charakterystyczną dynamikę sektora. Ponadto dzięki analizowaniu i propagowaniu doświadczeń i wzorców międzynarodowych w zakresie programów kształcenia, specjalizacji oraz zapotrzebowania na poszczególne grupy specjalistów IT dojdzie do transferu najlepszych praktyk w tym obszarze.
Rada jest jednym z komponentów w Systemie Rad ds Kompetencji.

Sektorową Radę tworzą przedstawiciele następujących typów instytucji:

1) przedsiębiorstw tworzących sektor/organizacji pracodawców,

2) instytucji edukacji formalnej lub pozaformalnej prowadzących kształcenie i szkolenie zawodowe na potrzeby sektora,

3) związków zawodowych,

4) Wojewódzkich Rad Rynku Pracy,

5) instytucji pełniącej funkcję regulatora lub nadzoru dla sektora,

6) stowarzyszeń zawodowych,

7) innych podmiotów istotnych z punktu widzenia działalności Rady, np. Obserwatorium Rynku Pracy, itp.

Członkowie Rady działają w niej dobrowolnie i na podstawie woli współpracy. Każdy z członków uczestniczy w Radzie  na równych prawach.

Sekretariat Rady:

Lider Projektu: Polskie Towarzystwo Informatyczne

ul. Solec 38 lok. 103
00-394 Warszawa

NIP: 522-000-20-38
REGON: 001236905
KRS: 0000043879

tel: +48 22 838 47 05
fax: +48 22 636 89 87

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Partner Projektu: Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji

Al. Jerozolimskie 136 (IX piętro), Eurocentrum Alfa

02-305 Warszawa

tel.: 22 628 22 60, 22 628 24 06

Biuro PIIT: +48 785 500 949

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

REGON: 010220521
NIP: 526-12-89-338
Bank Pekao S.A. Oddział w Warszawie
65 1240 6175 1111 0000 4573 4520
KRS: 0000130600, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy
XII Wydział Gospodarczy

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Lider projektu:


Partner projektu:

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji

Projekt nr UDA-POWR.02.12.00-00-0002/16 jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020