Rozwój = Wiedza + Edukacja

Projektowanie i zlecanie badań rynku pracy sektora IT

Identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowych ram kwalifikacji oraz kwalifikacji

Rekomendowanie rozwiązań oraz zmian legislacyjnych w obszarze edukacji

Współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych

previous arrow
next arrow
Slider

Co roku ta prestiżowa i największa konferencja w Europie Środkowo-Wschodniej gromadzi polityków, ludzi biznesu, nauki i kultury z ponad 60 krajów i jest potężnym forum wymiany poglądów dotyczących aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej na świecie.

W jednym z licznych paneli na tegorocznym Forum wzięła udział Beata Ostrowska, przewodnicząca Sektorowej Rady. Naszą ekspertkę zaprosiła Fundacja  Rozwoju Systemu Edukacji, od 25 lat koordynująca w Polsce europejskie programy edukacyjne, m.in. Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius. W tym roku Fundacja po raz pierwszy wzięła aktywny udział w Forum Ekonomicznym i w ramach Forum Ekonomicznego Młodych Liderów zorganizowała m.in. panel poświęcony kompetencjom przyszłości.

Beata Ostrowska uświadomiła zebranych, że kompetencje przyszłości będą ściśle związane z nowymi technologiami, które już widocznie zmieniają nasze życie zawodowe i osobiste. Nie sposób przewidzieć nawet zarysu nowych rozwiązań, dzisiejsi uczniowie będą w większości pracowali w dzisiaj nieistniejących jeszcze zawodach. Pewną wskazówkę co do trendów technologicznych, które wygenerują popyt na kompetencje przyszłości, dają badania. Jedno z największych ostatnio w Polsce przeprowadzonych to Bilans Kapitału Ludzkiego w obszarze IT, przeprowadzone przez Uniwersytet Jagielloński. Sektorowa Rada współpracowała z zespołem badawczym UJ od października 2017 r.  – przedstawiciele Rady uczestniczyli w dyskusjach merytorycznych dotyczących metodyki i zakresu badania. Zespół Rady zorganizował także panele eksperckie, precyzujące funkcje i kompetencje wybranych specjalności IT.

W badaniu zastosowano badanie ilościowe 821 przedsiębiorców, próba była losowana z grupy zdefiniowanej przez PKD. Badanie podaży kompetencji objęło 35 uczelni, dobranych według wydziałów i liczebności absolwentów, rozmawiano z 750 studentami 5. roku informatyki. Badania ilościowe zostały uzupełnione badaniem jakościowym z udziałem 50 przedstawicieli firm sektora i kadry dydaktycznej – badanie to pozwoliło określić role i profile kompetencyjne.

Tak bogate badanie – przeanalizowano tysiące ankiet, odbyło się wiele konsultacji, przeprowadzono pogłębione wywiady i analizy – przyniosło wiele interesujących wniosków. Część z nich Beata Ostrowska zaprezentowała zebranym. - Wśród najważniejszych trendów znalazły się big data, blockchain, internet rzeczy i cyberbezpieczeństwo. Przedsiębiorcy wyraźnie pokazują, że kompetencje związane z tymi obszarami będą najbardziej pożądane.

 

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Lider projektu:


Partner projektu:

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji

Projekt nr UDA-POWR.02.12.00-00-0002/16 jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020