Rozwój = Wiedza + Edukacja

Projektowanie i zlecanie badań rynku pracy sektora IT

Identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowych ram kwalifikacji oraz kwalifikacji

Rekomendowanie rozwiązań oraz zmian legislacyjnych w obszarze edukacji

Współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych

previous arrow
next arrow
Slider

Polska myśl innowacyjna w światowej branży ICT i nowych technologii, rozwiązania AI i Internet Rzeczy w procesach innowacji, znaczenie cyfryzacji dla rozwoju gospodarki i usług publicznych, chmura obliczeniowa i jej rola w budowie centrum finansowego nowej generacji, krajowa produkcja i dystrybucja gier komputerowych.

 

To tylko niektóre zagadnienia, które zostały omówione podczas trzech debat eksperckich, zorganizowanych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu w ramach promocji polskiej branży ICT i gamedev podczas Expo 2020 Dubai. Seria debat online odbyła się 25 lutego.

 

Gamedev i esport na światowym topie

 

Ostatnia z debat dotyczyła obszarów związanych z produkcją i dystrybucją gier komputerowych, esportu i software. Również w tym sektorze Polska ma się czym pochwalić. O potędze polskiego sektora gier świadczą konkretne liczby i statystyki. Z raportu „The Game Industry of Poland 2021”, opracowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości
i Indie Games Poland (przy współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii) wynika,
że w 2020 r. przychody krajowej branży gier wyniosły aż 969 mln euro. W ujęciu rok do roku to wzrost na poziomie blisko 30%. Co istotniejsze, tak duży przyrost utrzymuje się już od trzech lat.

 

- Polska branża gier wideo i mobilnych jest jednym z największych i najważniejszych ambasadorów Polski na świecie. Możemy być dumni z osiągnięć polskich programistów i twórcy, dzięki któremu polskie gry podbijają światowe rynki – uważa Jakub Marszałkowski – Fundacje Indie Games Polska.

 

W 2020 r. Polska osiągnęła większy eksport gier niż import, a rocznie nad Wisłą jest tworzonych ponad 600 produkcji. Nasz kraj jest już trzecim największym eksporterem gier wideo na świecie (roczna wartość eksportu wynosi 1,5 mld USD), za Japonią (2,7 mld USD)
i Chinami (10 mld USD). Do tego dochodzi mocny wzrost liczby graczy. Według raportu „The Game Industry of Poland 2021” w naszym kraju jest ich już ponad 20 mln, z czego 49%
to kobiety, a 80% to osoby dorosłe.

 

- Jako Polska mamy bardzo dobre umiejętności w branży ICT. Polskie uczelnie i ośrodki badawcze są światowymi liderami. Naszym atutem są ogromne zasoby utalentowanych absolwentów, kandydatów na programistów – uważa Grzegorz Słomkowski – członek Zarządu PAIH.

 

Równie dynamicznie rozwija się w Polsce rynek e-sportu, który coraz częściej jest postrzegany już nie tylko jako istotna część branży rozrywkowej. Z raport „Let’s Play! 2021: rynek
e-sportu w Polsce” autorstwa Deloitte wynika, że ponad połowa (52%) Polaków w wieku 16-65 lat choć raz zetknęła się z e-sportem, a 26% przynajmniej raz zapłaciło za zakup produktów, treści lub usług związanych z e-sportem. Sektor ten mocno nakręca też powstała w 2017 r. Polska Liga Esportowa (PLE), organizująca profesjonalne rozgrywki i turnieje dla zawodowych graczy.

 

- Esport jest bardzo podobny do tradycyjnego sportu, budzi podobne emocje. Na całym świecie miliony ludzi interesują się tą dość nową dyscypliną. W Polsce popularność esportu jest również wysoka. Aby dostać się do pełnych hal w naszych turniejach – mówi Paweł Kowalczyk - Prezes Zarządu Polskiej Ligi Esportowej.

 

W trakcie debaty poruszono też temat zmian w branży software house w Polsce. Z jednej strony ulega ona dużej konsolidacji – w której prym wiodą m.in. Asseco Poland, TenderHut, Netguru, Avenga czy Euvic – z drugiej zaś stawia coraz mocniej na tworzenie i sprzedaż
na rynkach międzynarodowych swoich rozwiązań i inwestycje we własne IP. Warto przy okazji odnotować, że polska branża IT generuje przychody rzędu aż 85 mld złotych (nie licząc obrotów mikrofirm). Na sektor oprogramowania i usług IT przypada ok. 55 mld zł, stanowiące ok. 2/3 całej branży informatycznej w naszym kraju.

 

- Postawiliśmy bardzo mocno na oprogramowanie, bo wierzymy, że potrzebujemy innowacyjnych rozwiązań pozwalających na szybszy rozwój firm i instytucji państwowych takich jak szpitale, urzędy, komunikacja miejska, szkoły – mówi Artur Wiza - Wiceprezes Zarządu Asseco Poland.

 

W trzeciej debacie udział wzięli: Grzegorz Słomkowski - Członek Zarządu PAIH, Paweł Kowalczyk - Prezes Zarządu Polskiej Ligi Esportowej, Bartosz Majewski - Prezes SODA (Software Development Association Poland), Artur Wiza - Executive Vice President Asseco Poland oraz Jakub Marszałkowski - Fundacje Indie Games Poland.

 

Na koniec prowadząca całe wydarzenie Ewa Lis–Jeżak, dyrektor zarządzający IDC w Polsce
i krajach bałtyckich, podziękowała wszystkim uczestnikom.

 

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Lider projektu:


Partner projektu:

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji

Projekt nr UDA-POWR.02.12.00-00-0002/16 jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020