Najbardziej popularnymi cyfrowymi narzędziami pracy są dzisiaj smartfony - wynika z raportu „Cyfrowa ewolucja kariery. Technologie w pracy w oczach Polaków” opracowanego przez Pracuj.pl. Ponad trzy czwarte Polaków korzysta ze smartfona przynajmniej raz w tygodniu w celach zawodowych. Dwie trzecie uważa, że kompetencje cyfrowe będą coraz ważniejsze na rynku pracy.
66% uczestników badania przeprowadzonego przez Pracuj.pl uważa, że rozwój cyfrowy zwiększył dostęp do narzędzi pracy. Najbardziej popularnymi narzędziami cyfrowymi w pracy okazują się być smartfony. Codziennie do celów zawodowych korzysta z nich 60% ankietowanych. Na dalszych miejscach znalazły się: przeglądarki internetowe, laptopy, aplikacje mobilne i komputery stacjonarne, z których codziennie korzysta 31% badanych. Rośnie też popularność rozwiązań chmurowych. Z oprogramowania w chmurze korzysta codziennie w celach zawodowych 16% pracowników. 2 na 3 pracowników korzysta w godzinach pracy z mediów społecznościowych, ale tylko 15% wyłącznie do celów służbowych. Na czele kanałów używanych do celów zawodowych znajdują się Facebook i Youtube.
66% badanych uważa, że kompetencje cyfrowe będą coraz ważniejsze na rynku pracy. 72% jest zdania, że rozwój technologii będzie zmuszał pracowników do coraz częstszego nabywania nowych umiejętności.
Jednocześnie 67% respondentów ocenia pozytywnie swoje kompetencje cyfrowe. 44% uczestników badania stwierdza przy tym, że zbyt niskie zdolności techniczne mogą stwarzać im trudności na rynku pracy. Tylko jednak 3,5% badanych ma negatywną opinię o swoich kompetencjach cyfrowych.
71% Polaków ocenia pozytywnie wpływ technologii na rynek pracy. Najczęściej doceniany jest wzrost dostępu do pracy z dowolnego miejsca i do nowych narzędzi pracy. Pracownicy cenią nowe technologie również za łatwiejsze prowadzenie komunikacji z klientami i współpracownikami. 9 na 10 badanych korzysta ze smartfonów i internetu przy szukaniu pracy. Wśród narzędzi rekrutacyjnych online najbardziej popularne wśród kandydatów pozostają serwisy z ofertami pracy (korzysta z nich 72% badanych). W czołówce znalazły się także media społecznościowe (54%).
62% Polaków jest bardziej chętnych do aplikowania o pracę, jeśli pracodawca oferuje dostęp do szkoleń i kursów online. 37% pracowników nigdy do tej pory nie uczestniczyło w takim szkoleniu. Zdanie niemalże trzech czwartych badanych pracodawcy powinni wspierać pracowników w zdobywaniu kompetencji technologicznych.