Doświadczenia wyniesione z funkcjonowania firm w okresie pandemii skłaniają do zastanowienia się nad wadami i zaletami poszczególnych modeli pracy. Jaki wariant - zdalny, hybrydowy, czy biurowy - będą w najbliższym czasie wybierać w pierwszym rzędzie pracodawcy? Jak poszczególne formy wykonywania obowiązków służbowych oceniają pracownicy? Odpowiedzi na te i podobne pytania miało dostarczyć badanie przeprowadzone przez firmy: Antal i Corees Polska. Jego wyniki prezentuje raport “Model pracy a efektywność i zadowolenie pracowników”.
Pod względem efektywności najbardziej, zdaniem pracodawców, sprawdza się praca zdalna. Oceniło tak 92% uczestników badania. Na pracę w biurze wskazało 89% respondentów. O 7% mniej pozytywnych opinii otrzymała praca w modelu hybrydowym.
49% badanych przez ostatnie miesiące pracowało w sposób zdalny. Osób, które pracę wykonywały hybrydowo, czyli i z biura i zdalnie, było 43%. Tylko 9% pracowników swoje obowiązki wykonywało będąc na miejscu w biurze.
Pandemia, jak twierdzą autorzy raportu, pozwoliła firmom zweryfikować różne modele organizacji pracy i przystosować się ostatecznie do dominującego trybu online. Modyfikacji wymagała infrastruktura techniczna, konieczne było również zapewnienie bezpieczeństwa danych. 52% firm przyznało, że musiało wprowadzić nowe procedury i uaktualnić swoje systemy.
Najbardziej w pracy zdalnej pracodawcy cenią wspomnianą już wcześniej efektywność (92% wskazań). Do innych, dobrze ocenianych aspektów należą: ograniczone koszty podróży służbowych (81%) i utrzymanie poziomu wynagrodzeń (71%). Około jednej trzeciej respondentów (35%) negatywnie ocenia natomiast możliwości integracji i współpracy w tym modelu pracy. Zdalną rekrutację oceniło negatywnie 16% badanych, a w odniesieniu do zdalnego onboardnigu pracowników negatywnych wskazań było 29%.
Z kolei z perspektywy pracowników model hybrydowy ma następujące zalety: komunikacja z członkami zespołu (83% wskazań) i dojazdy (82%). Wysoko uplasowała się również: komunikacja z przełożonymi oraz ergonomia miejsca pracy i zadowolenie pracownika. Podobnie jak w przypadku pracy w pełni zdalnej do najważniejszych wyzwań zostały zaliczone: integracja i współpraca (40% wskazań) oraz onboarding pracowników (31%). Lepiej natomiast ocenione zostały możliwości rekrutacji.
Pracodawcy deklarują, że mimo iż model hybrydowy nie jest idealnym rozwiązaniem, nadal będzie dominował (77% odpowiedzi). Grupy, od których wymagana jest częstsza obecność w biurze, to: osoby wdrażające się do pracy, stażyści i młodsi specjaliści oraz pracownicy front office. To będzie wpływało również na zmianę roli biura. Staje się ono przede wszystkim wizytówką firmy w oczach przyszłych pracowników oraz klientów. Będzie także miejscem wspierającym onboarding i integrację, w szczególności nowych pracowników. Ważne będą: jakość wyposażenia biura, jego wygląd i dogodna lokalizacja, co ułatwi rekrutację i podtrzymywanie kontaktów biznesowych.
Raport z wynikami badania dostępny jest na stronie: https://antal.pl/wiedza/raport/model-pracy-a-efektywnosc-i-zadowolenie-pracownikow .