Rozwój = Wiedza + Edukacja

Projektowanie i zlecanie badań rynku pracy sektora IT

Identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowych ram kwalifikacji oraz kwalifikacji

Rekomendowanie rozwiązań oraz zmian legislacyjnych w obszarze edukacji

Współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych

previous arrow
next arrow
Slider

Przedstawiciele Rady ds. Kompetencji Sektora IT w licznym składzie (7 osob) uczestniczyli 26 lutego w  konsultacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii dotyczącej podstaw programowych kształcenia zawodowego informatyków. Do konsultacji przekazano podstawy programowe kształcenia zawodowego montera sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, technika telekomunikacji, technika informatyka, technika teleinformatyka, technika tyfloinformatyka, technika szerokopasmowej komunikacji elektronicznej.

Spotkanie otworzył i przez większą jego część prowadził Jan Filip Staniłko, Dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. W dyskusji dotyczącej podstaw programowych uczestniczyła Urszula Martynowicz, Dyrektor Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego MEN oraz przedstawiciele Ośrodka Rozwoju Edukacji, który prowadził merytoryczne prace nad dyskutowanymi podstawami programowymi.

Problematyka, która przewijała się w dyskusji dotyczyła m. in. kompletności zestawu zaproponowanych zawodów - wskazywano brak zawodu projektanta technicznego, brak zawodów "kupieckich" (sprzedawca oprogramowania). Podnoszono  potrzebę uzupełnienia listy o technika programistę. Rozwinęła się dyskusja na temat ujęcia podstaw programowych w jego przypadku:  czy ma to być technik programista dla wszelkich zawodów czy technik "wszelkich zawodów", który zna możliwości zastosowań informatyki w swojej branży. Przedstawiciele Rady ds. Kompetencji Sektora IT optowali za tym drugim rozwiązaniem: wszyscy technicy, a także uczniowie szkół branżowych muszą znać podstawy i obszary zastosowań informatyki w ich dziedzinach.

Dyskutowano też na temat nauczania dualnego. Jest ono szeroko upowszechnione w szkołach branżowych (w szkołach branżowych pierwszego stopnia uczestniczy w nim ok. 70% uczniów), natomiast dużo niższy jest jego udział w średnim szkolnictwie zawodowym - tylko ok. 8% uczniów techników jest objętych kształceniem dualnym. Praktycy szkolnictwa podnoszą, że największym problemem jest obciążenie uczniów nauką w zakresie ogólnym oraz przedmiotami zawodowymi, co pozostawia bardzo mało czasu na nauczanie zawodu w pracy, będące istotą kształcenia dualnego.
Sygnalizowano prace MEN nad rozbudową staży i praktyk zawodowych (prawdopodobnie rozszerzenie praktyk na 8 tygodni po 7 godzin dziennie, powiązanie z pracą osób niepełnosprawnych). Wskazano na obecne problemy prawne: np. nie można potwierdzić odbycia przez osoby niepełnosrpawen 4 tygodnie x 8 godzin praktyki, bo osobomtakim  nie wolno pracować 8 godzin).

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Lider projektu:


Partner projektu:

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji

Projekt nr UDA-POWR.02.12.00-00-0002/16 jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020