Rozwój = Wiedza + Edukacja

Projektowanie i zlecanie badań rynku pracy sektora IT

Identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowych ram kwalifikacji oraz kwalifikacji

Rekomendowanie rozwiązań oraz zmian legislacyjnych w obszarze edukacji

Współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych

previous arrow
next arrow
Slider

Co trzeci ankietowany przez globalną agencję Gartner deklaruje, że dopiero pandemia stała się dla jego pracodawcy wystarczająco silnym bodźcem do wypróbowania pracy zdalnej.

Z raportu Devire wynika, że w samej Polsce pracę z domu po raz pierwszy w czasie pandemii umożliwiło 67 proc. firm. Z kolei 13 proc. organizacji deklaruje, że w ich przypadku wprowadzenie pracy zdalnej jest niemożliwe - ze względu na charakter pracy czy brak potrzebnego sprzętu. Ale nawet te firmy, które z pracy zdalnej korzystają chętnie i od długiego czasu, dziś mierzą się z niespodziewanymi trudnościami.

Pełna praca zdalna lub hybrydowe do niej podejście wymaga wielu udoskonaleń w systemach informatycznych firm. Obserwujemy narodziny nowego cyfrowego świata, do którego należy się dostosować, aby przetrwać i odnosić sukcesy.  Jakiego więc wsparcia ICT będzie potrzebował nowy, pocovidowy model pracy?

Polski Instytut Ekonomiczny w okresie od początku kwietnia do początku lipca 2020 r. przeprowadził wraz Polskim Funduszem Rozwoju badania nastrojów polskich przedsiębiorstw. W tym celu zbudował syntetyczny Wskaźnik Nastrojów Przedsiębiorców uwzględniający opinie odnoszące się do wartości sprzedaży, liczby nowych zamówień, subiektywnej oceny płynności finansowej oraz planowanych zmian w zatrudnieniu i wynagrodzeniu pracowników.

Wskaźnik ten wskazuje na wyraźną poprawę sytuacji: z poziomu -36,1 punktów na początku kwietnia wzrósł do +9,9 punktów na początku lipca. Na początku kwietnia 18 proc. badanych przedsiębiorstw nie miało płynności finansowej, a tylko 26 proc. firm oceniało, że dostępne środki finansowe pozwolą im na funkcjonowanie na rynku powyżej 3 miesięcy. Na początku lipca już tylko 5 proc. firm cierpiało na brak płynności finansowej, a aż 60 proc. przedsiębiorstw posiadało środki finansowe pozwalające na funkcjonowanie na rynku powyżej 3 miesięcy. Uspokoiła się też sytuacja dotycząca planów kadrowych w przedsiębiorstwach. Na początku kwietnia zmniejszenie zatrudnienia deklarowało 28 proc. badanych firm, ale już na początku lipca jedynie 6 proc.

Dotyczy kompetencji i kwalifikacji potrzebnych w sektorze IT w związku ze skutkami pandemii koronawirusa.

Rekomendacja nadzwyczajna została przygotowana w ramach działań zmierzających do określenia zakresu wsparcia szkoleniowo-doradczego dla zwalczania skutków pandemii COVID-19. Została opracowana na potrzeby organizowanego przez PARP konkursu na wybór projektów szkoleniowo-doradczych oraz na potrzeby działań bieżących Rady.

Na liście kompetencji i kwalifikacji istotnych dla sektora IT w związku ze skutkami pandemii koronawirusa znalazły się: Tworzenie i rozwój rozwiązań chmurowych; Tworzenie i rozwój rozwiązań do analizy dużych zbiorów danych (big data); Wirtualizacja serwerów; Zarządzanie cyberbezpieczeństwem; Zarządzanie obiegiem dokumentów elektronicznych (tekstowych i multimedialnych) w trybie pracy zdalnej); Organizacja i zarządzanie pracą zdalną z wykorzystaniem dostępnych technologii i narzędzi; Administrowanie sieciami (lokalną i rozległą); Administrowanie bazami danych; Zarządzanie bezpiecznym przetwarzaniem danych w środowiskach rozproszonych, zabezpieczania baz danych, w tym szyfrowania; Współpraca z klientem i jego obsługa w warunkach pracy zdalnej i izolacji społecznej; Zarządzanie projektami w środowisku pracy zdalnej; Instalowanie i konfigurowanie systemów do pracy zdalnej.

LEKSYKON CYBERBEZPIECZEŃSTWA w formie online‼️ Zapraszamy w imieniu Sektorowej Rady ds. Kompetencji Teleinformatyka i Cyberbezpieczeństwo. Spotkanie odbędzie się w formule zdalnej w godz. od 10 do 13.

Organizatorami wydarzenia są:  Polskie Towarzystwo Informatyczne, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Naukowe Centrum Prawno-Informatyczne. Nad merytoryką i logistyką czuwa Komitet ds. Rozwiązań Legislacyjnych Sektorowej Rady ds. Kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo. Osoby, które chcą wziąć udział w obradach powinny zgłaszać swoje uczestnictwo na adres mailowy Rady: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W ramach uruchomionej w bieżącym roku 2. edycji Sektorowego Badania Kapitału Ludzkiego w informatyce zespół badawczy Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego przeprowadził dwa panele eksperckie. Ich uczestnikami byli pracodawcy i eksperci z badanego sektora informatycznego, a celem było m.in. skonsultowanie z uczestnikami paneli kart kompetencji prezentujacych role zawodowe w informatyce oraz zestawienia aktualnych trendów w sektorze. Tak jak w pierwszej edycji z 2018 r. karty te oraz zestawienie trendów wykorzystane zostaną w szerokich badaniach ankietowych, które CEAPP UJ prowadzić będzie wśród pracodawców z firm informatycznych oraz studentów ostatnich lat specjalności informatycznych wiodących uczelni krajowych. Podobnie jak w pierwszej edycji, w obu panelach brali udział członkowie i eksperci naszej Rady. We współorganizowanym przez Radę panelu "warszawskim", który odbył się 27 lipca br. wzięło udział 15 osób zaproszonych przez Radę, w tym czworo jej członków.

Ożywiona dyskusja, moderowana przez Jana Strycharza, eksperta CEAPP UJ, dotyczyła zestawu ról zawodowych oraz prezentowanych w nich kompetencji zawodowych i ogólnych, podzielonych na kategorię kompetencji kluczowych oraz przydatnych. Karty te wykorzystywane były w pierwszej edycji badania. Uczestnicy panelu proponowali ewentualne zmiany czy rozszerzenia zestawu ról zawodowych, a także modyfikacje opisów i klasyfikacji kompetencji.

Branża ICT to system nerwowy gospodarki z dużym potencjałem rozwoju, który nie zostanie uwolniony bez wsparcia dla rozwoju nowoczesnej infrastruktury teleinformatycznej, rozszerzania zasięgu nowoczesnych usług oraz cyfryzacji procesów, wynika z Raportu Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, przygotowanego we współpracy z IDC Polska.

Stan rynku usług telekomunikacyjnych i usług IT obecnie warunkuje kondycję całej gospodarki, czego potwierdzenie mieliśmy szczególnie w okresie pandemii.  – Nie da się przecenić znaczenia telekomunikacji i informatyki we współczesnej gospodarce. Rozwiązania ICT towarzyszą praktycznie wszystkim rodzajom aktywności gospodarczej i muszą rosnąć razem z nią, a nawet szybciejmówi Andrzej Dulka, Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Polska branża technologii informatyczno-komunikacyjnych w 2019 r. warta była już niemal 20 mld dolarów, przy wzroście rok do roku zaledwie na poziomie 1,1 proc. - Podsumowanie polskiego rynku ICT w 2019 r. przez analityków IDC pokazało duży, stabilny segment rynku, który jednak rozwija się wolniej niż cała gospodarka w Polscekomentuje Ewa Lis-Jeżak, Dyrektor regionalny IDC na Polskę i kraje nadbałtyckie. - W tym roku w większości obszarów IT widać spadki, a - wg aktualnych przewidywań – stajemy przed ryzykiem, że rynek IT w krajach Europy Środkowo-Wschodniej skurczy się bardziej niż ich PKB ostrzega Ewa Lis-Jeżak.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Lider projektu:


Partner projektu:

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji

Projekt nr UDA-POWR.02.12.00-00-0002/16 jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020