- START
- O Projekcie
- O Radzie
- Skład Rady i Eksperci
- Publikacje/raporty
- Multimedia
- Wydarzenia
- E-Kompetencje
- Kontakt
Pandemia nie spowolniła cyfryzacji, wręcz odwrotnie, przyczyniła się do jej rozwoju. Znacząco wzrosło zapotrzebowanie na usługi telekomunikacyjne: o 50% w przypadku usług głosowych i o 40% – transmisji danych. Co więcej, zmiany te w dużej mierze utrwalą się. To wyraźnie pokazuje, że w obecnym świecie dla gospodarki kluczowa jest łączność i cyfryzacja - zdalny dostęp do zasobów, możliwość interakcji na odległość, zdalna obsługa procesów. Stan rynku usług telekomunikacyjnych i informatycznych IT warunkuje kondycję całej gospodarki, rozwiązania ICT towarzyszą praktycznie wszystkim rodzajom aktywności gospodarczej i muszą rosnąć razem z nią, a nawet szybciej.
Czytaj więcej: Pandemia przyspieszyła cyfryzację. Wywiad z Beatą Ostrowską, Przewodniczącą Rady.
Doświadczenia wyniesione z funkcjonowania firm w okresie pandemii skłaniają do zastanowienia się nad wadami i zaletami poszczególnych modeli pracy. Jaki wariant - zdalny, hybrydowy, czy biurowy - będą w najbliższym czasie wybierać w pierwszym rzędzie pracodawcy? Jak poszczególne formy wykonywania obowiązków służbowych oceniają pracownicy? Odpowiedzi na te i podobne pytania miało dostarczyć badanie przeprowadzone przez firmy: Antal i Corees Polska. Jego wyniki prezentuje raport “Model pracy a efektywność i zadowolenie pracowników”.
Pod względem efektywności najbardziej, zdaniem pracodawców, sprawdza się praca zdalna. Oceniło tak 92% uczestników badania. Na pracę w biurze wskazało 89% respondentów. O 7% mniej pozytywnych opinii otrzymała praca w modelu hybrydowym.
49% badanych przez ostatnie miesiące pracowało w sposób zdalny. Osób, które pracę wykonywały hybrydowo, czyli i z biura i zdalnie, było 43%. Tylko 9% pracowników swoje obowiązki wykonywało będąc na miejscu w biurze.
Pandemia, jak twierdzą autorzy raportu, pozwoliła firmom zweryfikować różne modele organizacji pracy i przystosować się ostatecznie do dominującego trybu online. Modyfikacji wymagała infrastruktura techniczna, konieczne było również zapewnienie bezpieczeństwa danych. 52% firm przyznało, że musiało wprowadzić nowe procedury i uaktualnić swoje systemy.
Czytaj więcej: Zdalnie, hybrydowo, czy w biurze? Jaki model pracy sprawdza się najlepiej?
Raport „Nowy cyfrowy zielony ład”, przygotowany przez centrum analityczne Polityka Insight, którego partnerem jest Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji oraz Orange Polska, skupia się na roli cyfryzacji i nowych technologii w walce z negatywnymi zmianami klimatycznymi. Zawiera też przegląd już podejmowanych przez sektor ICT działań w tym zakresie, wskazuje szanse i wyzwania dla zielonej cyfryzacji oraz proponuje rekomendacje dla decydentów politycznych, unijnych oraz przedstawicieli branży.
Czytaj więcej: Czy cyfryzacja może przyczynić się do „zazieleniania” polskiej gospodarki?
70% uczestników badania przeprowadzonego przez Hays Poland twierdzi, że w 2021 roku wzrosną wynagrodzenia pracowników z sektora IT i telekomunikacji. Tylko 1% respondentów przewiduje spadek płac. Reszta nie spodziewa się zmian.
Dla porównania, w roku 2020 płace wzrosły w 60% przypadków, zostały obniżone w 8% firm, a bez zmian pozostały u 32% pracodawców.
Ponad połowa firm (55%) z sektora IT i telekomunikacji planuje zatrudnić w 2021 roku nowych, stałych pracowników. Żadnych planów rekrutacyjnych nie ma 9% organizacji. 26% będzie zatrudniać zarówno pracowników stałych jak i zewnętrznych, tymczasowych oraz kontraktowych, a 10% tylko pracowników zewnętrznych, tymczasowych lub kontraktowych.
Z „Raportu płacowego IT Contracting 2021” firmy Hays wynika, że również 55% firm spodziewa się trudności w pozyskiwaniu nowych pracowników. Problemów w tym zakresie nie przewiduje 28% badanych. Za najtrudniejsze w pozyskaniu wskazano kompetencje: IT/cyfrowe (72% odpowiedzi), techniczne (24%), menedżerskie/kierownicze (20%), inżynieryjne (18%) i sprzedażowe (14%).
Z kolei 37% pracowników deklaruje zamiar zmiany pracy w ciągu najbliższego roku. Jako główny powód planów zmiany pracy wskazywano wynagrodzenie i dodatki pozapłacowe (73%). Na dalszych miejscach były: brak możliwości rozwoju (48%), charakter wykonywanej pracy (33%) i lokalizacja (23%). 26% zatrudnionych nie myśli obecnie o zmianie pracy.
96% pracowników w sektorze IT i telekomunikacji korzysta aktualnie z rozwiązań pracy elastycznej, m.in. pracy zdalnej.
Z całością raportu płacowego Hays można zapoznać się na stronie: https://www.hays.pl/raport-placowy/itc?_ga=2.112563140.1734795161.1614335749-718180201.1613994446 .